KVINFOs Ekspertdatabase
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

Grethe Risbjerg Thomsen (1925 - 2009)
Risbjerg Thomsen, Grethe

*1925, forfatter.

*21.2.1925 i Ting Jellinge sg.

Forældre: lærer Søren Kristian R.T. (1886-1975) og Ellen Katrine Damsgaard (1888-1981).

~23.12.1948 med civilingeniør Jørgen Foss Brink, *29.8.1923 i Kolding, s. af bankdirektør Hans Andreas B. og Elna Wolf Hansen.

GRT voksede op i et sydsjællandsk lærerhjem. Hun blev student fra Roskilde Katedralskole i 1943, samme år som hun debuterede med digte i tidsskriftet Vild Hvede. Kort før Besættelsens ophør udsendte hun som kun 19-årig sit første lille bind Digte, 1945. De blev pænt modtaget, men det var med den tredje samling Dagen og Natten, 1948, at hun fik sit egentlige gennembrud. Siden fulgte en regelmæssig strøm af lyriksamlinger, ligesom hun også forsøgte sig som novellist og romanforfatter. I alt har hun udgivet ti digtsamlinger mellem 1945 og 1973, og derudover Udvalgte digte 1945-55, 1957, Udvalgte digte 1945-64, 1966, samt et udvalg af kærlighedsdigte med titlen Det fortryllede land, 1960.

Trods det store tidsspand, GRTs forfatterskab strækker sig over, er det den samme tone af melankoli, længsel og mild resignation, der præger alle hendes samlinger. Digtene kredser om den tabte barndoms uskyld, de store drømme, der kuldsejlede i mødet med voksenlivet, længslen efter den sande forening med manden kontra ensomheden som eksistentielt vilkår. Naturen bliver et billede på sindet, og drømmen om at blive simpel og ren som en blomst, en sten eller et træ er stedse intakt. I sig selv er kvinden intet, en gold, hård skal, og kun den andens forløsende væren kan i drømmen sætte hende fri til hendes sande eksistens. En tankegang, der kan minde om den tyske filosof M. Bubers filosofi om mødet mellem et du og et jeg som konstituerende for identiteten.

Modernismens frembrud i 1950’erne påvirkede ikke GRT, der har fastholdt sit enkle formsprog og sin længselfulde tone, ligesom hun fortsat har skiftet mellem blankvers og rimede vers. Hendes lyrik er prunkløs, afdæmpet, med en banal sprogtone, der prioriterer det daglignære. I bedste fald opstår der en yndefuld renhed, en stille inderlighed, der rækker ud efter læserens hjerte, og som med sin fordringsløshed taler direkte til den enkelte om livets smerte, om kærlighed og skønhedslængsel. Da virker de små melodiøse digte, som ◊Tom Kristensen skrev i en anmeldelse i 1955, netop som om de “drypper monotont som regndråber fra et vinternøgent og udsat træ”. I modsat fald fremstår hendes lyrik som blegt, resigneret føleri, der holder fast i et uhyre traditionelt kvindebillede. Visse mandlige anmeldere i 1950’erne forelskede sig tydeligvis i dette kvindebillede, fx ◊Emil Frederiksen, der i en anmeldelse af Træerne i byen, 1950, skrev om et af hendes digte: “Klip dette digt ud, o du mandfolk med et forhærdet hjerte, gem det og lad det sige til dig, at sådan er der én, der taler stumt og ventende på dig.” Med sin stille, rytmiske form egner GRTs lyrik sig godt til musikalsk fortolkning, og 1995 udsendte Tage Mortensen og Danmarks Radios Pigekor cd’en Vinterens danske sange, hvor en række af hendes digte er sat i musik. GRT modtog Johannes Ewald-Legatet, i 1965 Dansk Forfatterforenings Lyrikerpris.

Foto i KB.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Mai Misfeldt

 
Professioner
Forfattere
 
Organisationer
 
Emneord
Skønlitteratur · Lyrik
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1940'erne · 1950'erne · 1960'erne
 
Regioner
Vestsjællands Amt
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg