KVINFOs Ekspertdatabase
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

Elna Borch (1869 - 1950)
Borch, Elna Inger Cathrine

1869-1950, billedhugger.

*6.12.1869 i Roskilde, † 3.10.1950 i Kbh.

Forældre: købmand Anders Jacob B. (1834-1904) og Martha Petrine Willumsen (1845-1922).

EB tilhørte en slægt, som gennem adskillige generationer spillede en betydelig rolle i Roskildes kulturliv. Hos sin onkel, maleren og antikvaren ◊Jacob Kornerup fik hun sin første tegneundervisning. Skulpturens elementære grundsætninger lærte hun 1889-91 som privatelev af billedhuggeren ◊August Saabye i Kbh., og han var også hendes lærer, da hun 1891 fortsatte på Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder, hvorfra hun tog afgang i 1894. Saabyes forsigtige naturalisme prægede derfor ikke overraskende EBs tidlige portrætbuster, der fra 1891 blev vist på Charlottenborgs Forårsudstilling.

EB udviklede sig i roligt tempo og fik efter 1900 mulighed for studieophold i udlandet. I Paris modellerede hun i 1901 busten Leende Faun, og i 1902 besøgte hun første gang Norditalien, hvor hun skitserede figuren Sørgende Dreng, som året efter indbragte hende Neuhausens Præmie. EB havde fattet interesse for symbolismen og blev en af de få danske billedhuggere inden for denne udtryksform. I 1905 fik hun sit gennembrud med hovedværket Døden og den unge Pige med klare stilistiske referencer til den internationale symbolisme. Efter et studieophold i Carrara i Italien udførte hun gruppen i marmor og solgte den sammen med en række tegninger på auktion i Berlin, hvor den blev købt af bryggeren og kunstsamleren ◊Carl Jacobsen. EB blev dermed den første kvindelige billedhugger, der var repræsenteret i Ny Carlsberg Glyptotek. Med sine evner for at arbejde i den store stil udførte hun med tiden ikke så få gravmæler og monumenter, bl.a. En Døende, ca. 1913, og udkast til et mindesmærke for Forliste Søfolk i 1. Verdenskrig, ca. 1920, og til Roar og Helge. Flere af disse monumenter vidner ligesom hendes tegninger om en vedvarende forkærlighed for symbolismens formsprog og bringer dermed arbejder af bl.a. hendes slægtning billedhuggeren ◊J.F. Willumsen i erindring. Selv nævnte hun imidlertid den belgiske billedhugger C. Meunier, kendt for sine nærmest socialrealistiske arbejderskildringer, som den, der havde størst betydning for hendes kunst.

EB udførte en lang række portrætbuster, fx Olaf Poulsen som Oldfux fra 1915 på Det Kgl. Teater. Hun arbejdede også med dekorativ kunst og udførte kaminfigurer, dørgreb og -hammere, stager og signeter. Hun fortsatte med at udstille på Charlottenborgs Forårsudstilling, deltog i Kvindernes Udstilling i 1895, havde separatudstillinger og blev senere medlem af den ret konservative Kunstnerforeningen af 18. November. I udlandet har hendes arbejder været vist 1927 på Danish National Exhibition i Brooklyn, USA, og privat. Hun var en årrække stærkt engageret i dyreværnssagen. I 1936 modtog hun Tagea Brandts Rejselegat, men har siden stort set været glemt.

Foto i KB.

Årsskrift fra Roskilde Museum, 1983. Vore Damer 24/1923. Tidens Kvinder 9/1920.

Privatarkiv i Roskilde Mus.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Elisabeth Fabritius

 
Professioner
Billedhuggere
 
Organisationer
Ny Carlsberg Glyptotek · Charlottenborg
 
Emneord
Skulptur · Udlandsophold
 
Tidsperioder
1800-tallet · 1900-tallet · 1890'erne · 1900'erne · 1910'erne · 1920'erne · 1930'erne
 
Regioner
Roskilde Amt
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg