Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

Kvindelig succes på gaden

 

En toptunet, ny månedsavis rettet direkte mod erhvervskvinder er på gaden i New York. Den skal bl.a. kaste lys på succesrige karrierekvinder, så de bliver synlige, ikke mindst over for testosteron prægede bestyrelser, hvor rip,rap- og rup-effekten gælder og kvinder sjældent får adgang til maghognibordet. På trods af 11. september har bladet nydt succes både blandt læsere og annoncørere. FORUMs udsendte har talt med redaktørerne.

 
FORUM/NEW YORK 21.12.2001 Prismekronerne i loftet skinnede om kap med kvindernes guldure og brillantørenringe, og de mange velsiddende spadseredragter i moderigtige kulører lyste op mellem elegante græske søjler i det store flødefarvede festlokale på Fifth Avenue. De unge smokingklædte mandlige tjenere skænkede velvilligt tør hvidvin, og det bugnede af kalorielette retter ved buffetbordene.

Gæsterne inkluderede New Yorks førstedame, tv-personligheden Donna Hanover, der stadig ligner en blond 30-årig, selvom hun nærmer sig det dobbelte og hun længe har ligget i højlydte skilsmisseforhandlinger med sin mand, New Yorks borgmester Rudy Guiliani. Og blandt de æresindbudte, som holdt tale under receptionen, var for eksempel Teri Canvanagh, der fortalte hvordan hun var blevet chef for Women´s Entrepreneur Connections (Kvinders Iværksætterforbindelser) i Fleet Bank, Ellen Auster der berettede om at blive partner i konsulentfirmaet Deloitte and Touche til trods for tre barselsorlove og administrerende direktør Michelle Clayman, der kunne opremse en lang række bestyrelsesposter, hun besad efter at havde trodset kønsfordomme.

Formålet med denne mørke vinterdags gå-hjem-fra-arbejde-festivitas på Manhattan var da også at fejre kvinder, der er nået til tops i amerikansk erhvervsliv. Anledningen var nemlig lanceringen af en ny månedsavis, Women´s Business New York - New York-udgaven af et tilsvarende magasin i Boston, som på blot fire år er blevet en kæmpe succes.

- Formålet med Women´s Business er at gøre erhvervskvinder i New York synlige og give dem en stemme, forklarede chefredaktør Elaine Taylor-Gordon, da FORUM siden besøgte redaktionslokalerne på Lexington Avenue.

- De andre erhvervsmagasiner og aviser - Fortune, Forbes, Wall Street Journal og New York Times - skriver som regel om mænd, og folk hører kun om kvinder i erhvervslivet, når der er tale om en af de fem, som er administrerende direktør for en Fortune 500-virksomhed. Men hvad med alle de andre kvinder på niveauerne under, der har succes? Dem sørger vi for at gøre opmærksom på. Derfor skriver vi profiler af kvinder i New York-området, der allerede har opnået succes indenfor deres felt og "Women to Watch" om kvinder, vi anbefaler at holde øje med, fordi de er på vej til tops. Desuden har vi en klummesektion, hvor vi inviterer interessante kvinder til at skrive om forskellige emner (f.eks. pensions- og skatteforhold, red.).

Taylor, en stilfuld, rødhåret kvinde med varm udstråling og sans for accessories såsom et blondetørklæde i brystlommen, har selv "nået den alder, hvor hårfarven ikke længere er ægte" og hun har allerede lagt mange succesrige erhvervsposter bag sig. Hun har både været salgs- og marketingchef i internationale virksomheder såsom Revlon og Dalton Books, haft sit eget succesrige reklamebureau, skrevet Business Woman´s Guide to 30 Cities og et lokal-tv-program, Home Sweet Home om sin hobby, indretningsarkitektur. Samtidig har hun opdraget to døtre, som i dag er erhvervskvinder.

- I gennem et af mine seneste jobs, som headhunter til lederstillinger, gik det op for mig, at der sidder uendelig få kvinder på bestyrelsesposterne i amerikansk erhvervsliv, fortæller hun.

- Der er ellers masser af kompetente kvinder til disse poster. Men i ni ud af ti tilfælde foretrækker mænd at ansætte andre mænd, fordi de føler sig mere hjemme blandt deres eget køn, særligt hvis de ikke har døtre.

- Vores magasin er ikke blot til at for at fejre kvinder med succes og inspirere andre til at gøre karriere. Vi eksisterer også for at give dygtige kvinder eksponering, så de for eksempel kan blive lagt mærke til af bestyrelserne. Det er nemlig vigtigt, at der kommer flere kvinder ind på disse poster, for det er her, de har størst indflydelse. Og kun hvis toppen i virksomheden mener, at ligestilling er vigtigt, bliver det gennemført i resten af virksomheden.

Ideen til Women´s Business-konceptet fik grundlæggeren Vicki Donlan efter mange år som direktør i Commonwealth - en organisation, der agerer mentor for kvinder i erhvervslivet og som forbinder virksomheder og kvinder. Erfaringerne derfra gav Donlan grund til at mene, at der måtte være marked for et magasin for erhvervskvinder.

Ligesom Boston-versionen er New York-udgaven startet med venture kapital med henblik på at blive en overskudsforretning, finansieret af annoncer.

- Selv i disse krisetider kan vi skaffe annoncører, fortæller Taylor-Gordon. - Det er ikke kun fordi jeg selv har et bredt kontaktnetværk, men fordi vi er et interessant marked for annoncørerne. Ingen andre steder kan de reklamere så målrettet til 50.000 højtlønnede kvinder. Måske er kvinder oversete som emner til bestyrelsesposter, men det er dog sevet ind hos mændene, at vi repræsenterer en kæmpe købekraft - ikke mindst fordi de fleste indkøbsbeslutninger tages af kvinder!

Selvom New York-udgaven endnu ikke løber 100 procent rundt og alle andre i branchen fyrer medarbejdere eller lukker på grund af lavt annoncesalg, forærer Women´s Business New York hver måned en gratis annonce væk til et velgørenhedsforetagende, der ellers ikke ville have haft råd til at annoncere. I decembernummeret findes således en fire-farvet annonce for organisationen TrickleUp program, igennem hvilken, man kan skænke penge til kvinder i U-landene, så de kan starte deres egne virksomheder. Og i januar er annoncen foræret til organisationen Girls Inc., som sørger for at give piger fra underprivilegerede miljøer i USA den uddannelse og selvtillid, der skal til for, at de kan klare sig godt.

- Vi mener, det er vigtigt at støtte organisationer, som hjælper med at udligne kønsforskelle, forklarer Taylor-Gordon. - En anden vigtig del af vores funktion er som netværks-organ. Hver måned holder vi frokost, hvor kvinder kan netværke med hinanden og få inspiration af den indbudte taler. Sidste gang vi holdt et sådant arrangement var også det første, men jeg behøvede overhovedet ikke sige, at formålet var at lære hinanden at kende; så snart de to første kvinder kom, begyndte de at netværke. Og det var både en kvinde med femten lastbiler, der sørger for en god del af planterne i omegnens kontorer, restaurationsejere, ejendomsmæglere, forsikringsagenter, marketingfolk og selvstændige behandlere blandt de, der troppede op. Vi er allerede nødt til at skaffe et større rum til næste gang!

De lokaler, hvor den lille redaktion på fem medlemmer skruer publikationen sammen, er ret beskedne: Intetsigende, kvadratiske rum badet i amerikanske kontorlandskabers sædvanlige hvide neonlys. Men fokus i øjeblikket er ikke på at gøre omgivelserne feminine. Tilsvarende er der heller ikke gjort noget for at få det nye magasin til at virke specielt "kvindeligt". Til en start er det ikke trykt på damemagasinernes sædvanlige glitterpapir, men ligner mest en avis i tabloidformat.

Hver måned fokuserer avisen på et nyt tema. I december måned var alle historierne for eksempel portrætter af kvinder, som har skabt familievirksomheder, såsom en mor og en datter, der sammen har et advokatfirma, et forældrepar og en søn, der sammen har skabt et diner-transportable-imperium, mens datteren driver et vinimportfirma. Februarnummeret handler om kvinder i forsikring- og jura, marts-nummeret om kvinder i helse og bioteknologi og så fremdeles, så magasinet når at dække alle brancher inden året er omme.

Selve artiklerne søger at levere læserne et helhedsbillede af de kvinder, der portrætteres. De beskriver hendes vej til toppen, de principper hun arbejder ud fra, hvordan hun har overvundet forhindringer og hvilke råd hun har til andre.

- Mænd er mest interesserede i, hvad deres konkurrenter har opnået, hvorimod kvinder gerne vil læse om det psykologiske aspekt af en person: Hvad det er der driver hende, mener Taylor-Gordon. Til gengæld spørger magasinet aldrig til interviewpersonernes familiære status, og nævner den kun, hvis kvinderne selv taler om den.

- I de magasiner som skriver tilsvarende profiler af mænd står der jo aldrig noget om, at vedkommende har så og så mange børn, forklarer redaktøren, Stacey Corso.

Alligevel mener redaktionens medlemmer, at der er stor forskel på kvinder og mænd.

- Kvinder har for eksempel mere sans for helheder, siger Taylor. - Og jeg ville da ønske, at der ikke var brug for et blad som vores, men sandheden er, at kvinder og mænd stadig ikke behandles lige.

Redaktøren Stacey Corso er enig. Hun er for eksempel selv udsat for, at mænd ikke tager hende alvorligt som erhvervskvinde, hvis hun kommer anstigende i pjusket punkhår, læderbukser og nul sminke, som er hendes foretrukne stil. Derfor har hun altid en nyrenset spadseredragt hængende på kontoret, som hun kan tage på, hvis hun skal ud i virksomheder.

- Uanset hvad kvinder laver, vil de altid blive bedømt på deres udseende, konstaterer Corso. - På min gamle arbejdsplads, et ejendomsmæglerblad, havde mændene også tendens til at tale ned til kvinderne, f.eks. ved at skære tingene ud i pap for dem. (...) Og hvis de havde valget mellem at forfremme en 27-årig mand og en 27-årig kvinde med samme kvalifikationer, valgte de manden, fordi de ikke regnede hundrede procent med, at kvinden ville fortsætte sin karriere, så snart hun blev gift og fik børn.

Ved at gøre opmærksom på succesrige, professionelle kvinder håber redaktionen på at være med til at nedbryde nogle af denne slags fordomme om kvinder.

- Jeg tror selv kvinder kan bidrage til løsningen ved at udvise den holdning, at deres præstationer er uafhængige af deres køn, siger Corso.

Til gengæld er Taylor-Gordon ikke begejstret for den nye Bully Broads-trend. Bully Broads'ene (dominerende kvindfolk) er en gruppe kvinder i Californien, som bliver coachet i at blive mere kvindelige, fordi de skræmmer deres mandlige chefer med deres no-nonsense stil. Ofte er de nået til tops ved at adoptere mænds metoder til at opnå succes, såsom at være assertive og effektive. Men hvor en mand opfattes som fokuseret, hvis han går ned af gangen uden at hilse på sine ansatte, bliver kvinder tilsyneladende opfattet som umenneskelige "isdronninger", hvis de gør det samme. Derfor falder de i unåde hos deres (mandlige) chefer og kolleger, der nægter at forfremme dem yderligere. Så er det, kvinderne sendes på Bully Broads-kursus hos erhvervspsykologerne i Growth and Leadership Center, som har specialiseret sig i at lære den slags erhvervskvinder at blive mere feminine. Her undervises kvinderne for eksempel i at turde vise følelser, og bliver ligefrem opfordret til at græde under møder, ud fra den filosofi at sådan adfærd får dem til at virke mere menneskelige og sympatiske.

- Mænd kan lære os en masse, fordi det er dem, der har bygget det arbejdsunivers, vi opererer i. Men det betyder ikke, at vi ikke kan forbedre det, de har skabt. Og jeg tror ikke, man behøver at være en hård banan for at være effektiv og have succes. Jeg er absolut ikke enig i, at kvinder kan tillade sig at græde under et møde, fnyser Taylor-Gordon forarget. - Det er den sikre død for en kvindes karriere, fordi det opfattes som et tegn på svaghed.

Women´s Business New York ligner derimod en sikker vinder. Allerede efter små tre udgivelser, har månedsavisen hele 50.000 abonnenter.

- I betragtning af at USA lider voldsomt under recessionen og efterdønningerne fra 11. September er dette et mirakel, siger Taylor-Gordon.

- Jeg får masser af e-mails og breve fra læserne. Jeg har endda modtaget et par julegaver!, griner Corso og konkluderer: - Jeg tror det er tegn på, at et magasin som dette har været savnet.

Kirsten Stendevad er freelance journalist bosat i New York. Hun skriver regelmæssigt for FORUM.
 
KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk