Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

Kvindernes byggeboom på nettet

 

Amerianske kvinder bruger og bygger løs på nettet i rivende fart. De søger først og fremmest adgang til konkrete informationer, der kan lette deres liv, og igennem deres nicheinteresse får de også et fællesskab. Vi bringer en oversigt over en række interessante amerikanske websites.

 
FORUM/New York 15.06.2000 Kvindekønnet fylder mere og mere på internet. Ikke bare i form af brugere men også som kvindespecifikke internetmedier. I USA er der efterhånden hele seks kvindeportaler i sværvægterklassen. Og Europa er kun lige begyndt.

Feminisme. Finanser. Mænd. Madopskrifter. Børn. Barnløshed. Politik. Psykologi. Sexråd. Socialbrevkasser. Kort sagt: You name en hvilken som helst kvindesag, og den findes på internet. Og hvis den ikke findes allerede, så er det fordi de kvinder, der brygger på den, endnu ikke har lanceret deres dot-com. For kvinder har indtaget internet som intet andet medie. Oxygen, iVillage og Women.com er bare nogle af de mange webdestinationer, der udelukkende henvender sig til kvinder.

I den gamle medieverden var det for det meste mænd, der bestemte udbudet af medier og deres indhold. Der var - og er - selvfølgelig kvindemedier som pige- og dameblade, og en sjælden gang har tv f.eks. i Danmark vist noget kvindespecifikt a la "Mænd ingen adgang" og "Status Q".

Men i dag laver kvinder deres egne medier, henvendt til deres eget køn. Og målgruppen er ikke bare kvinder i bred forstand, men forskellige SLAGS kvinder: Gravide Kvinder. Singlekvinder. Kvinder med Kærestesorg. Kvinder, der hader at være husmødre. Kvinder, der elsker at være husmødre. Teenagepiger. Forretningskvinder. Billige Kvinder. Spirituelle Kvinder. Shoppende Kvinder. Og så videre. De nye kvindemedier er med andre ord skræddersyet til den enkelte kvindetype. Og i det omfang de ikke er, så skaber de kvindelige brugere selv det, de savner.

USA er som sædvanlig et hestehoved foran. Det er her de fleste og største kvindemedier på internet findes. Sikkert af samme grund udgør kvinder over 50 nu den hurtigst voksende gruppe på internet i USA, og hvor internet før hovedsaligt var et mandemedie, udgør kvinder snart mere end halvdelen af amerikanske internetbrugere.

GENERELLE TENDENSER

Den pludselige opblomstring af kvindesites på internet skyldes, at der på internet ikke - som i de traditionelle medier - er noget til hinder for at kvinder kan oprette deres eget medie for relativt få penge. Desuden har det vist sig, at tusinder og atter tusinder har kastet sig over muligheden for at præge deres medie. Mange "amatører" har således tilført nye ideer og "kanaler" til de allerede etablerede portaler.

Der aftegner sig allerede visse fælles karakteristika for de nye (amerikanske) kvindemedier på internet. For det første er de indrettet på, at kvinder bruger internet anderledes end mænd. "Mænd surfer, kvinder går på internet efter noget specifikt og bruger ikke timevis på at lede efter det", forklarer Ellen Pack som er grundlægger af portalen (altså mange sites under et tag) women.com.

Kvinder bruger internet til at finde information, der kan gøre deres liv lettere. Derfor er det ikke på de kvindelige internetsteder, at man finder lange nyhedsanalyser, statistikker eller spil. Derimod indeholder de fleste
steder en uendelig række råd, beregnet på at lette brugerens liv.

For det andet er de fleste (endnu!) gratis for brugeren og for det meste sponsoreret af reklamer og e-handel. Mange kvindeportaler indeholder således virtuelle forretninger, hvor brugerne kan købe tøj, tasker, kosmetik, babytøj og så videre. Endnu et fællestræk er, at tonen er indforstået kvindelig og snakkende. Brugeren får dermed indtryk af at være indlemmet i et fællesskab, hvor hun kan føle sig forstået og fri til at være sig selv blandt ligesindede. Fællesskab er netop målet. I modsætning til de gamle medier, kan internetmedierne nemlig sætte medieforbrugerne i kontakt med hinanden. Så i tilgift til selve medieindholdet får brugeren adgang til en lang række "hverdagseksperter", fordi der altid vil være nogle i fællesskabet, der har erfaring med børnesygdomme, gynækologi, aktieinvestering, utroskab eller hvad det nu er, brugeren skal bruge råd om. Samtidig kan fællesskabet fungere som socialt netværk via diskussionsgrupper og snakkeforum.

Det nye er også, at kvinder kan få så detaljeret og specifik information om kvinderelevante emner. For eksempel tildeler de fleste store sites god plads til emnerne underliv, graviditet og børn. Flere (heriblandt iVillage og Women.com) tilbyder ligefrem en særlig interaktiv "storketjeneste", hvor brugeren kan indtaste, hvor langt hun er henne i sin graviditet og løbende blive holdt underrettet om, hvordan det går med fosteret på de forskellige
stader og hvilke forberedelser, det er på tide at gøre. Man kan også komme i kontakt med lige præcis "Kvinder over 40, der endnu ikke har født" eller "Kvinder omkring 30, der overvejer at få børn".

Ideen bag de fleste sites er da også at spare kvinder for tid og ulejlighed. Kvinder bruger naturligvis ekstra tid på de nye medier i cyberspace. Men hun behøver ikke at lede længe efter den information, hun har brug for. Og den energi, hun sparer kan bruges på andre ting - at udleve sine drømme for eksempel.

HVILKE SITES, DER FINDES

Nogle kvindesites sigter mod at være for enhver kvinde, mens andre er målrettet mod en bestemt type brugere. Det gælder for eksempel rejsemagasinet Maiden Voyages, og Fashion Icon eller Fashionnet for de modeinteresserede.

Mange sites handler kun om et bestemt emne, for eksempel kvinder i erhvervslivet womenCONNECT.com, Women Work, mødre, der arbejder hjemme Home Based Working Moms, eller kvindelige akademikere Women's College Coalition.

Der er også talkshow-agtige sites, for eksempel på Evenings with Eva, hvor en frk. EvaS hver uge beskæftiger sig med et nyt emne. Og der er mødesteder som gURL hvor "intelligente piger interagerer". Der findes sportssites som kun beskæftiger sig sport ud fra en kvindelig synsvinkel SportsForWomen.

Og der er decideret feministiske sites såsom organisationen Feminist Majority Foundation Online, som blandt andet arbejder på at fordoble antallet af kvinder i den amerikanske kongres.

Hos Gender-Related Electronic Forums kan man faktisk finde en hel alfabetisk liste over de mange elektroniske fora, der beskæftiger sig med kønsrelaterede spørgsmål.

Men de største kvindemedier er portalerne, som tiltrækker flest brugere - nogle gange op til fem millioner klik om måneden. Det er til gengæld også de site-samlinger, der er skydeskive for mest kritik - måske fordi de er mest kendte, fordi størrelsen af disse medier giver associationer til de gamle massemedier, fordi disse sites har flest reklamer og mest e-handel, og fordi store medier nemt føles mere upersonlige. Kritikken går ofte på, at portalerne er for kommercielt orienterede og at tonefaldet har karakter af en indsmigrende Cosmopolitan-stil, hvor kvinder bliver adresseret som evigt shoppende og sexrådgivningshungrende teenagere.

Men mange af portalerne er også bakket finansielt op af mægtige (mandligt dominerede) spillere som America Online og Microsoft. Det betyder på den ene side, at de er meget veludviklede rent teknisk og har råd til at udvikle interaktive tjenester såsom digitale kalorietællere ("tast din frokost ind og se hvor mange kalorier du har spist"). De har også mange ressourcer i form af professionelle eksperter ("spørg juristen") og journalister. Til gengæld er de mere i lommen på pengepersonerne bag, og skal dermed tage kommercielle hensyn på bekostning af den græsrodsagtige og anarkistiske ånd, der prægede de oprindelige onlinemedier. Ikke desto mindre indeholder de store portaler så meget stof samlet på et sted, at de nok i længden er dem, mange finder
mest brugbare.

DE STØRSTE KVINDEPORTALER

Cybergrrl var egentlig det første internetmedie for kvinder. Grundlæggerne satte sig allerede i begyndelsen af halvfemserne - da der kun var mænd på internet - for at skabe noget, der kunne lokke flere kvinder på internet. Det projekt er nu lykkedes så godt, at Cybergrrl nærmest er truet af succes' en.

For nu skal Cybergrrl konkurrere med så mange andre kvindesites, at stedet nemt overses. Desuden har Cybergrrl ikke så mange ressourcer til rådighed som andre store, sponsorerede kvindeportaler. Ergo virker den lidt primitiv i forhold til de andre.

På den anden side giver græsrodspræget også en fornemmelse af intimitet. Hjemmesiden består af små "klatter" information med links, for eksempel råd om, hvordan man reparerer sin bil og tegner en bedre forsikring. Man kan finde alt fra havelektioner til boganmeldelser og helseinformation, og der er også features som "dagens inspirerende kvinde" og underholdning a la "Maries beretning om sin togrejse tværs over USA". Man kan desuden stemme, for eksempel på "Den bedst TV-stjerne".

En god service er søgemaskinen Femina, hvor websites lavet af kvinder for kvinder er sorteret, så man kan søge på dem efter emne. Femina giver dog kun overblik over de amerikanske kvindemedier i cyberspace, og man kan ikke vide sig sikker på, om Femina nu også har det hele med. For eksempel er de andre store kvindeportaler sjovt nok ikke på listen over "Feminas foretrukne websites".

Women.com er en af de ældste portaler, grundlagt helt tilbage i 1992 af Ellen Pack. Det kalder sig selv "Det førende internet netværk tilegnet kvinder", og indeholder såvel originalt indhold som personlige tjenester, mulighed for at netværke med andre brugere og e-handel. Selve netværket består af 100.000 siders indhold fordelt på 19 kanaler, herunder Penge, Karriere, Underholdning, Familie, Helse, Hjem og Have, Horoskcoper, Technologi og Graviditet. Der tilbydes også fordele ved at være medlem af netværket, for eksempel rabatordninger og mulighed for at få sine personlige hjemmesider i netværket samt adgang til forskellige forum og klubber.

Women.com er i alliance med medieimperiet Hearst, og lægger derfor også site til en række af de største amerikanske kvindeblade (Good Housekeeping, Cosmopolitan, Prevention og Redbook). Men der er ingen grund til at opsøge Women.com på grund af magasinerne. For de flestes vedkommende er de blot en (forringet) udgave af print-udgaven med meget lidt indhold, der mest er oplysninger om abonnementservice og billeder, der tager for lang tid at downloade.

Women.com gør til gengæld en del ud af det politiske område. Her er kvinderelevante nyheder såsom artikler om den nylige kvindekonference i FN og links, der lader brugeren skrive til sine politiske repræsentanter. Mottoet er: din stemme gør en forskel!

Oprindelig koncentrerede women.com sig mest om karriere og penge, men nu har portalen også en afdeling for sex og romantik. En af årets mest populære rubrikker på women.com var netop en interaktiv mandejagt, hvor Women.com præsenterede 10 ungkarle i Silicon Alley ved at interviewe så pålidelige kilder som d´herrers mødre, hvorefter 30.000 kvinder stemte på deres favorit.

Ideen med den slags er at tiltrække kvinder til Women.com og så håbe på, at kvinderne bliver hængende og lader sig fænge af alle de andre ting, man kan lave på mega-sitet. Som Becker Perata, der er talskvinde for women.com, siger: "Kvinder er søgere. Ofte kommer de et site med et formål og bliver hængende fordi de ser andre ting".

iVillage har specialiseret sig i fællesskabsudvikling. iVillage tilbyder netværk for ethvert emne via støttegrupper, opslagstavler og vennekredse. Det er åbenbart en klog strategi i forhold til kvindekønnet, for iVillage er i dag den største kvindeportal på internet, og tiltrækker helt op til fem millioner brugere om måneden.

Fra starten koncentrerede iVillage sig mest om felterne børn og forældre, og det er stadig et af deres mest veludviklede og populære områder. Her kan man for eksempel finde netværk for kvinder, der prøver at blive gravide, forældre til tvillinger, forældre til teenagere, potte-trænere, kvinder der skal giftes og hjemmegående mødre. Men i dag hjælper kvinder på iVillage også hinanden med spørgsmål og selvudvikling indenfor karriere, helbred, skønhed, parforhold, indkøb og som nævnt politiske valg. iVillage leverer selv både ekspertråd og artikler til brugerne, men hævder selv, at community-delen, altså ideen om at skabe et lille samfund i cyberspace - er stærkere her end andre steder.

Som Alison Abraham fra iVillage siger: "Det, vi har lært af kvinder er, at der er hundredevis af steder de kan gå hen, og det er meget svært at bevare overblikket. Og kvinder har simpelthen ikke tid til at lede på må og få, de har behov for et sted, der har de ting de ønsker, et miljø de kan stole på og som anbefales af andre".

Hos iVillage er det således brugerne, der anmelder de butikker portalen indeholder. Og det er her en alenemor til to, der lige er blevet diagnosticeret med brystkræft, kan gå online og skrive om sin frygt for to timer senere at finde 12 beskeder som svar.

Oxygen.com er det medie, som mest explicit har til formål at styrke kvinder. Oxygen startede principielt i maj sidste år, men blev først officielt etableret og annonceret, da TV-delen kom til i februar 2000. Det specielle ved Oxygen er netop, at web-destinationen er tæt forbundet med en TV-del, og dermed kan kaldes et af verdens første kvindelige konvergens-medier. Formålet med web-delen og TV-netværket tilsammen er, at "styrke kvinder og at frigøre deres energi til at gøre store ting", som det hedder i Oxygens slogan.

Stedet er endnu så nyt, at Oxygen-folket ikke kan eller vil udtale sig om, hvor mange der bruger det. Men hvis bare brugerantallet svarer nogenlunde til størrelsen på det brød, Oxygen har slået op, taler vi om en gigant på mindst ligeså mange klik som women.com og ivillage - hvis ikke flere. Allerede inden Oxygen overhovedet havde produceret et @, var ideen bakket op af en milliard dollar fra store drenge som Microsoft-fyren Paul Allen og America Online.

Foreløbig når TV-kanalen ikke mere end ti millioner brugere, men Oxygen regner under alle omstændigheder ikke med at få sin storhedstid før om fem år når bredbåndshastigheder på nettet og computer-bokse på TV-apparaterne for alvor giver mulighed for at udnytte konvergensen mellem de to medier. På det tidspunkt mener de til gengæld at have etableret et brand, som også vil interessere mindst 30% mænd, fordi stoffet ikke kun handler om tamponer og læbestifter, men også om almenmenneskeligt vedkommende emner, for eksempel politik og erhversvliv, set ud fra en kvindelig synsvinkel.

Foreløbig kan man i cyberspace finde en website, der svarer til hver af de programmer Oxygen sender i TV. Der er for eksempel et website for yoga-programmet Inhale, for talkshowet Exhale, for dokumentarserien As She Sees It, for ungdomsprogrammet Trackers og for sportsprogrammet We Sweat. Desuden har Oxygen købt America Onlines mest succesrige kvinde-sites, Moms-online for mødre, ka-Ching for kvindelige forretningsfolk og helse-sitet Thrive-online. Og via alliancen med den populære tv-værtinde Oprah Winfrey, som er en af partnerne, har brugerne også adgang til de websites, der hører til Oprah Winfreys TV-shows.

I nogle tilfælde er online-brugerne med til at producere indhold. Det gælder for eksempel "Herstory", som er seernes egne historier, som Oxygen hjælper med at fortælle. Ifølge Oxygens administrerende direktør, Gerry Leybourne, er det meningen, at Oxygen vil benytte sig mest muligt af brugerne til at producere indhold: "Der er tonsvis af folk derude som er fascinerende personligheder. Nogle vil blive anbragt pÅ tv, hvis de er fotogene, andre kan vi give en web-klumme", har hun fortalt avisen USA Today.

Kort sagt: Den måde Oxygen styrker kvinder på er ved at give deres brugere mest mulig indflydelse. Som chefen for Oxygen Online, Amy Critchett, siger: "For mig at se er det meget styrkende at blive hørt og få mulighed for at gå i dialog".

chickclick er efterhånden et konglomerat af mange tidligere selvstændige sites, som mest henvender sig til teenagere (den officielle målgruppe er 13-29). Tonen her er frækkere end hos de andre kvindeportaler, og med et ungt dynamisk design, der inkluderer en masse animationer. Nogle mener disse rappe detaljer er med til at skabe en fast brugerkreds. Som en (mandlig) anmelder skrev: "Tendensen til at vise vrede og næsvist udseende piger tilsammen med den ubehøvlede redaktionelle tone er super til at opbygge fælleskaber. De får i hvert fald mig til at føle, at jeg ikke hører hjemme der".

Mange roser chickclick for at give indtryk af at være den mest frisindede, og fordi den tilbyder et vidt udbud med pågående indhold. Men da dette indhold er samlet fra masser af søstersites, kan den redaktionelle linje også godt virke inkonsistent.

På chickclick kan man for eksempel finde råd om, hvordan man gør sine gamle sommersandaler smarte igen, og hvordan man kysser, scorer og forlader en kæreste. Der er også artikler om fedtsugning, gratis musik til at downloade, en "karrierezone" og en skønhedssektion. Rent politisk tager sitet teenagerelevante sager op, for eksempel USA's voldsomme diskussion om abortpillen.

chickclick var desuden en af de første sites, der gjorde noget ud af at opmuntre brugerne til selv at deltage med opbygningen af kreativt indhold. Her kåres for eksempel "de bedste hjemmesider", sådan at brugerne har mulighed for at blive "dagens superstjerne". Dette indhold er med til at gøre sitet frisk. For - som chickclick grundlægger, Heidi Swanson, siger til USA Today: "Noget af det indhold, vi får fra brugerne, kunne vi simpelthen ikke have fundet på selv".

Lifetime.com er der foreløbig ikke så meget at skrive om. Portalen er internetdelen af kabelkanalen Lifetime, som var den eneste kvindeligt orienterede TV-kanal i USA før Oxygen kom til. Ergo er Lifetime online mest en udvidet TV-guide, hvor man kan se ugens programmer og få ekstra information om de forskellige udsendelser.

Men sådan vil det sandynligvis ikke være så længe endnu. Lifetime har mange seere, da kanalen har adgang til et marked på hele 75 millioner amerikanske kvinder. Så det er ikke ressoucer, der mangler. Og siden Oxygen er kommet til, forlyder det, at Lifetime er i gang med at lave deres internetdel om. Så Lifetime er sandsynligvis værd at holde øje med.

DER ER FLERE HVOR DE KOMMER FRA!

Der kommer hele tiden flere kvindesites til. Underwire.com er for eksempel et seriøst ugentligt kvindewebmagasin.

Women's Voting Guide kan amerikanske kvinder nu checke deres politikeres CV og finde ud af, hvem de skal stemme på via en interaktiv valgguide.

Estronet findes masser af råd om sex og på Wench kan kvinder være med til at udforske kvinders rolle i samfundet.

Danske kvinder er også begyndt at oprette kvindemedier på internet. Portalen World Online har for eksempel en kvindesektion, og for nyligt åbnede Woman - en internet-søster til magasinet Woman, som henvender sig til kvinder mellem 18 og 35.

De amerikanske sites kan naturligvis nås fra Europa og andre steder i verden - om få år også fra mobile telefoner og computere. Men de er nu en gang amerikanske, og ikke tilpasset de lokale forhold i andre lande. Så vi har sandsynligvis endnu kun set begyndelsen hvad angår europæiske - og andre landes - kvindesites.

De potentielle konsekvenser af alle disse nye, interaktive kvindemedier er ganske svimlende. Som en kvindelig bruger siger: "Det har aldrig været bedre tider for kvinder rent mediemæssigt". Og hvem ved, hvad dét fører med sig?

Kirsten Stendevad er freelance journalist og bor i New York. Hun skriver regelmæssigt for FORUM.
 
KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk