Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

FORUM på jagt efter den forsvundne kunstskat

 

Webmagasinet FORUM har fra start dækket området køn og kunst. Vi satte fokus på konferencen 'Før usynligheden' i 2003 med artiklen 'Tabu i kunstverden' om manglen på kunst af kvinder på landets kunstmuseer. Siden har vi været med til at sætte fokus på området af flere omgange. Og her i det feministiske kunstår 2007 har vi sendt skribenter til to af årets mest bemærkelsesværdige udstillinger med fokus på kvinder, kunst og feminisme. Læs FORUMs artikler om køn og billedkunst

 

 

Sophie Calle forfører med private fortællinger
Udstillingsaktuelle Sophie Calle lokker med værker, der går helt ind i privatsfærens hjerte. Her viser den franske kunstner, at vores privatøkonomi er mere privat end vores kærlighedsliv. Samtidig bliver ens egen interesse for, hvordan den internationale stjernekunstner blev droppet af elskeren, udstillet, når man står og tolker løs på fyre-brevet. Malene Vest Hansen har besøgt Louisianas udstilling om Sophie Calle.
Af Malene Vest Hansen (08.07.2010)

Den homoerotiske ventil i tyrkisk scenekunst
Helten pendler mellem to køn – han er en mand forklædt som kvinde, der konstant er på udkig efter sex med mænd såvel som kvinder, der til gengæld er mavedansere, letlevende eller lesbiske. Det er absolut ikke kedeligt dukketeater, der er den typiske underholdning for tyrkiske børn og voksne under Ramadanen. Men en inspireret plakat i forbindelse med promovering af Istanbul som Europas Kulturby 2010 skabte furore.
Af Nur Beier (31.05.2010)

Kunst der giver energi
Den schweiziske kunstner, Pipilotti Rist, løfter med videoinstallation Homo sapiens sapiens publikum ind i et farvemættet, paradisisk univers. I mere end 20 år har hun spillet en markant rolle i den internationale samtidskunst med værker, der kredser om køn, krop og seksualitet. Med god grund, mener FORUM efter besøg på videoinstallationens ottoman på museet Louisiana.
Af Anita Frank Goth (13.01.2010)

Kunsthistorien fortælles med værker af kvinder

Udstillingen elles@centrepompidou i Paris viser, at kunsthistorien sagtens kan fortælles med værker af kvindelige kunstnere. I et helt år har Europas største kunstmuseum for moderne kunst sat værker af mænd i magasinerne, for at demonstrere betydningen af kunst skabt af kvinder. Efter de seneste års store, feministiske kunstudstillinger i USA er den europæiske museumsverden ved få øjnene op for vigtigheden af en mere kønsneutral indkøbs- og udstillingspolitik. FORUM rapporterer.
Af Birthe Pedersen (21.09.2009)

At queere arkivet

Den anmelderroste og aktuelle udstilling Lost and Found: Queerying the Archive i kunsthallen Nikolaj, København, udforsker erfaringer og erindringer i relation til køn og seksualitet med værker af internationale samtidskunstnere, der ikke indgår i den officielle historieskrivning. I denne artikel fortæller de to kuratorer Jane Rowley og Louise Wolthers om baggrunden for udstillingen og om hvordan de har lavet en queer udstilling, der samtidig også fokuserer på kunstnerens køn og insisterer på en ligelig kønsrepræsentation.
Af Jane Rowley og Louise Wolthers (08.07.2009)

Mellem mildhed og aggression
Udstillingen Maria - drömmen om kvinnan på Historiska museet i Stockholm fremkalder stærke følelser, der spænder vidt, lige fra mildhed til aggression. Den aktuelle udstilling er bl.a. blevet beskyldt for at ændre den kristne madonnamyte til en nutidssvensk, kønspolitisk korrekt beretning om krænkede kvinder. De voldsomme reaktioner vidner netop om, at Maria-idealet stadig er levende, skriver litteraturhistoriker og dr. phil., Pil Dahlerup, der anmelder udstillingen for FORUM.
Af Pil Dahlerup (22.6.2009)

Lost and Found indkredser tabte kønshistorier
Kunstudstillingen Lost and Found: Queerying the Archive i Nikolaj Kunsthal dykker ned i de personlige erfaringer om køn, kærlighed og seksualitet. Og rejser spørgsmål om, hvordan det er muligt at bevare erindringer, som de officielle arkiver og historieskrivning udelader. Med kulturens potente og følelsesladede rester, såsom filmstumper, popsange og familiealbum, omarbejder værkerne på Lost and Found fortiden, som (vi tror) vi kender den. FORUM anmelder begejstret udstillingens invitation til den internationale kunstscene.
Af Mette Garfield (12.06.2009)

Kunst mod mexicanske kvindemord
Mere end 400 helt unge kvinder er blevet myrdet i og omkring den mexicanske grænseby Juárez uden at myndighederne har reageret. Til gengæld har kvindelige kunstnere reageret. Med kunst. FORUM ser på tre kunstneriske udtryk, der forsøger at sætte fokus på de bestialske kvindemord. Hvordan skaber man opmærksomhed om kvinder, som bliver myrdet, blot fordi de ønsker sig et arbejde og seksuel selvbestemmelse?
Af Beatriz Hernandez de Fuhr (27.02.2009)

Cuenca performer køn og identiteter
- Jeg vil gerne sige noget konkret om identitet, etnicitet og køn, siger den anmelderroste danske kunstner Lillibeth Cuenca. Lige nu er hun højaktuel med performances på U-turn kvadriennalen for samtidskunst i Carlsberg Hallerne i København. Her dykker hun ned i den kvindelige kunsthistorie og genopfører performanceværker fra 60'erne, 70'erne og 80'erne. FORUM har talt med Lillibeth Cuenca op til åbningen.
Af Mette Garfield (05.09.2008)

Kirsten Justesens nye udstilling viser andre tider
Med de seneste 10 års djøfisering er der skabt et råt samfund for kvinder og børn, mener billedhuggeren Kirsten Justesen, én af de markante figurer på den danske kunstscene gennem de sidste 40 år. Derfor ønsker Kirsten Justesen med udstillingen 64 - sysler og samlinger, som Kvindemuseet i Århus åbner den 20. juni, at vise sin generations kvindehistorie frem og fortælle om andre tider.
Af Malene Vest Hansen (17.06.2008)

WACK! - da feminismen kom ind på kunstscenen
Feminismens indtog på kunstscenen i 1970'erne er den mest betydningsfulde internationale bevægelse i kunsten siden 2. Verdenskrig. Sådan lyder budskabet i WACK! Art and the Feminist Revolution, den hidtil største udstilling om den første bølge af feministiske billedkunstnere.
Af Malene Vest Hansen (09-10-2007)

Jeg sanser - altså er jeg!
Kroppen giver os adgang til kunsten, mener kunsthistoriker Ulla Angkjær Jørgensen i bogen Kropslig kunst. Æstetik, køn og kunstanalyse. Bogen gør op med synsregimet – og at en sansende beskuerkrop er feminin.
Af Gry Høngsmark Knudsen (31.8.2007)

Farvel til det globale søsterskab
I New York udfordrer kunstnere fra hele verden hvid, vestlig feminisme i udstillingen Global Feminisms. Følg med gennem Brooklyn Museum - fra 1970’ernes vildtvoksende vulvaer til fremtidens japanske bedstemor på motorcykel - hvor køn, klasse, race og seksualitet mødes og bliver til i kunsten.
Af Lene Myong Petersen (01-06-2007)

Kvinder må slås for deres kunst
I et samfund, hvor selv fejrede kunstnere lever på et økonomisk eksistensminimum, skal man have en usædvanlig stærk indre drivkraft for at blive ved med at satse på sin kunst. Det gælder i særlig grad for kvindelige kunstnere, viser ny forskning, der kaster lys over kvinders erfaringer med at gøre karriere i kunstens verden.
Af Miriam Katz (28-02-2007)

Gør plads til forskellighed i kunsten
At være ligeværdige er ikke det samme som at være ens, understreger britiske Griselda Pollock, der er professor og en af den feministiske kunsthistories mest markante stemmer. Kvindelige kunstnere skal ikke ophøjes til heltinder, men deres værker og erfaringer skal ind på museerne, så de igen bliver et mødested for nyskabende samtale.
Af Miriam Katz (27-02-2007)

Verden efter Allis Helleland
Nyheden om Hellelands karrierespring fra direktørposten på Statens Museum for Kunst til Nasjonalmuseet i Oslo skabte genlyd i samtlige medier fredag d. 16. februar. Allerede næste dag tegnede Jyllands-Posten et ansøgerfelt til efterfølgeren. Her blev udelukkende mandlige kandidater linet op. Til trods for de utallige relevante kvinder, der også vil kunne løfte arven efter Helleland.
Af Elisabeth Møller Jensen (19-02-2007)

Cindy Shermans konstruktioner
Med sin kulturs mest magtfulde billedsystem, fotografiet, underminerer Cindy Sherman forestillingen om en fastlåst (køns)identitet og viser, at virkeligheden er en luftig størrelse. FORUM anmelder en udstilling på Louisiana, der med nerve og intensitet viser den amerikanske kunstners værker gennem 30 år.
Af Anita Frank Goth (23-02-2007)

Ud og se på damer
- Skal kvinder være nøgne for at blive udstillet på Metropolitan Museum, spørger kunstner- og aktivistgruppen The Guerilla Girls. Med udgangspunkt i deres udsagn reflektererer Anne Birgitte Richard over kvinders rolle i kunsthistorien, både som motiv, kunstner og beskuer, når hun går tæt på to markante udstillinger i 2006, i henholdsvis og København.
Af Anne Birgitte Richard (05-01-2007)

Kærlighed er mere end to lys på et bord Springtime in Paris bliver ofte forbundet med kyssende par på Pont Neuf. Nu undersøger ny udstilling i Paris, L´amour, comment ça va?, kærlighed, kønsroller og relationer mellem mennesker. Og åbner for en bredere forståelse af kærlighed end fx Hollywood-maskinen tilbyder.
Af Maria Gry Bregnbak (18-05-2006)

Normalzonen sprænges i Diane Arbus' optik
New Yorker-fotografen, Diane Arbus (1923–1971), fotograferede alt fra dværge og transvestitter til ældre kvinder på kaffebar midt i en samtale. For første gang i over 30 år viser udstillingen Diane Arbus Revelations omkring 200 fotografier af en af de mest originale og indflydelsesrige amerikanske kunstnere i det 20. århundrede. FORUM har været i London og anmelder.
Af Anita Frank Goth (21-12-2005)

Fyrre års feministisk kunst serveret med fiskeboller og hummersovs
Mandlige og kvindelige svenske kunstnere kaster et politisk blik på kvinders position i familien og samfundet på den aktuelle udstilling Konstfeminism, der i øjeblikket vises på Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Og det er ifølge FORUMs anmelder en udstilling, der kravler ind under huden
Af Thea Juhl-Nielsen (2-12-2005) 

Hun nedbryder mure på Kunstakademiet 
Ved at ændre på de rum vi bevæger os i, kan man ændre på køn og hierarkier, mener professor ved Kunstakademiet i København Yvette Brackman. Med en alternativ tilgang til professorrollen og med feminismen som optik udfordrer hun dagligt sine elever. FORUM bringer et portræt
Af Anja Majbritt Jensen (22-09-2005)

Jagten på den forsvundne kunstskat
ARoS, Yoko Ono og dem på Vejle Kunstmuseum - snup en udstilling - eller tre - på vej til sommerlandet. Susan Hinnum har taget turen og set på, hvordan museerne forvalter kunst af kvinder
Af Susan Hinnum (02.07.2004)

Glemmebogen - den store fortælling om kvinder i kunst
- Udstillingskataloget til den store Kvindeudstilling i dec. 1975 findes ikke i Dansk Kunstmuseums samling, til Maria Bregnbaks store overraskelse. Meget af den kunst kvinder har produceret bliver kun repræsenteret i 'glemmebogen', hævder Bregnbak, og er derfor nemme at overse, når fx kanondiskussionerne kommer op
Af Maria Gry Bregnbak (20.12.2004)

Udsigt til indsigt
Det er næsten umuligt at opspore litteratur om vigtige kvindelige kunstnere og deres aktiviteter fra 1970'erne og frem til i dag. Det har den feministiske kunstnergruppe Kvinder på værtshus gjort noget ved med pragtudgivelsen
Af Maria Gry Bregnbak (20.12.2004)

En rose er en rose er en rose 
Louisianas udstilling 'Blomsten som billede' kan ses som en knopskydning fra udstillingen 'SUB ROSA' om blomsten i nordisk samtidskunst vist i 2000
Af Lotte Tauber Lassen (26.10.2004)

Man savner damerne
Motivationen for Louisianas nye udstilling Blomsten som billede var kvinder, i følge direktør Poul Erik Tøjner. Alligevel er kun 1/10 af de udstillede værker skabt af kvinder. Professor ved Kunstakademiet, Erik Steffensen, mener, at Louisiana både i katalog og udstilling maskuliniserer blomsten
Af Erik Steffensen (11.10.2004)

Tabu i kunstverdenen
Det er pinligt at tale om i kunstkredse, og mange vil kalde problemet noget pjat, men nu sker det: En konference sætter fokus på, hvorfor kvindelige kunstnere er så underrepræsenterede på de danske museer.
Af Annette Bjørg Koeller (31.03.2003)

Edderkoppe-kvinden Bourgeois
For første gang er den 92-årige multikunstner Louise Bourgeois' værker udstillet i Danmark. På Nytorv i København ses hende 10 meter høje edderkoppe-skulptur, og resten af hendes værker kan ses på Louisiana
Af Anita Frank Goth (28.02.2003)

Kraftfuld asiatisk kunst i Nikolaj
Sirlige silkebroderier skal man lede længe efter i Nikolaj Udstillingsbygning, hvor 22 asiatiske, kvindelige kunstnere giver den fuld power med temaer som mode, sexisme, samfundspolitik og kolonisering. Af Anne-Mette Klausen, freelance journalist (11.07.2002)

Den uregerlige krop på museum
Menneskekroppen er fokus for Arkens store udstilling "Mennesket", der også en protest mod den vestlige opdeling i krop og ånd. Men hvorfor er arrangørerne så forvirrede, når det drejer sig om at forholde sig til mænd som køn?
Af Anita Frank Goth (29.11.2000)

En stilethæls vanskelige position i kunsthistorien
Brush-up din feministiske kunstteori med det nye nummer kunsttidsskrift Periskop
Af Anita Frank Goth 13.10.99

Hannah Wilke: Feminist - og en skøn flirt
At indtræde i et kirkerum og blive bombarderet af en kvindelig erfaringsverden, der både sprudler af en heftig lyst til livet og en konstant kulturkritik - det er en sjælden oplevelse. Ikke desto mindre kan det i øjeblikket opleves i Nikolaj Kirke i København, hvor en retrospektiv udstilling viser den amerikanske kunstner Hannah Wilke og ca.
af Anita Frank Goth (18.11.1998)

 
 

 

KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk