Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

Fra drengerøv til voksen

 

Nikolaj er en dårlig far. Han vil nå det hele, men jobbet stjæler tid fra hans kone og datter. Tv-serien Nikolaj og Julie handler om vores banale problemer med at prioritere mellem familieliv og job, fortæller seriens forfatter Søren Sveistrup

 
 
FORUM/5.12.2002 Emma er blevet syg. Men i stedet for at tage barnets sygedag tager Nikolaj datteren med på arbejde og sætter receptionisten til at passe hende. På Emmas fødselsdag sidder han fast i trafikken i London.

Nikolaj kan ikke finde ud af at tage ansvar som far. Han tror, han kan nå det hele, men prioriterer arbejdet på bekostning af familien.

Sådan er Nikolaj i Danmarks Radios populære tv-serie Nikolaj og Julie. Men han kommer til at lære at prioritere i sit liv, lover manuskriptforfatter Søren Sveistrup, som FORUM har mødt til en snak om den svære balance mellem familie og job.

Det er et særsyn med en mandlig hovedrolle, hvor en vigtig del af plottet er, at manden skal finde ud af at tage ansvar for sin datter. Men noget tyder på, at serien har ramt danskerne lige i parforholdet med et seertal på omkring halvanden million indtil nu. Omkring 150.000 flere kvinder end mænd har fundet frem til sofaen og fjernbetjeningen hver søndag aften.

Søren Sveistrup fortæller, at Nikolaj er typisk for generationen, der er i 30’erne:
- Nikolaj er ”Mister 200 percent”, der tror, han kan det hele. Han har så mange bolde i luften, at det halve kunne være nok. Han skal lære at tage ansvar. Han skal gå fra at være en drengerøv til at blive voksen, siger Søren Sveistrup, som er jævnaldrende med den mandlige hovedrolle-figur.
Han fortæller, at Nikolaj bruger sit barn til at opnå en bedre kommunikation med sin ekskone.
- Nikolaj beder om at have forældremyndigheden halvdelen af tiden. Men mentalt er han ikke udstyret til det. Og det er dér, dramaet starter. Vi har så udstyret Nikolaj med nogle karakteristika fra starten: Han er kreativ, et rodehoved, har ikke noget ansvars-gen. Hans problem er, at han har en forkert prioritering i sit liv.

I løbet af serien vil Nikolaj gradvist tage sit liv kraftigt op til revision, og han kommer til at tage mere ansvar for sin datter Emma, fortæller Søren Sveistrup.
- Han finder ud af, hvad der er det vigtigste for ham: Er det at lave den dér fuldstændigt latterlige opgave for en cornflakes-pakke, eller er det at være sammen med sin datter? spørger han retorisk.

I et af afsnittene bliver Nikolaj udfordret i sin faderrolle af Julies nye kæreste Stephan:
- Der ser man en anden form for smerte i ham, der er han begyndt at lære noget. Hele historien handler jo også om at udstyre ham med barnet og sige: Værsgo’ kammerat. Nu er det dig. Hvad kan du egentlig med det barn? Kan du udfylde det tomrum, der er efter mor, hvis det udelukkende er dig, der har hende i en periode?

Søren Sveistrup tror, at Nikolaj og Julie er blevet så populær, fordi den beskriver nogle genkendelige ting indenfor parforhold og kærlighedsliv. Men også fordi den både har humor og smerte med i serien.
- Et banalt men vigtigt budskab fra denne serie er, at livet ikke er mere kompliceret, end at vi skal hjælpe hinanden. Selv om det går skidt i parrenes kærlighedsliv, har de hinandens venskab. Men det er ikke ren komedie som i den amerikanske serie Venner. Smerten er med, siger han.


Søren Sveistrup får idéerne til historierne fra sit eget liv, fra de andre episodeforfatteres liv og fra dét, han læser i aviserne. I det hele taget fra tendenser i tiden.
- Idéen var at lave en serie om det kærlighedsliv, man sidder og snakker om med sine venner på cafè, siger Søren Sveistrup, der tror, at mange kan identificere sig med hovedpersonerne:
- Jeg tror, Nikolaj er rigtig, rigtig almindelig. Den type kender jeg selv adskillige af. Men det er klart, at vi komprimerer og forstørrer nogle ting, og ind imellem er han karikeret.

Også Julies karakter er genkendelig, selv om den er overdrevet.
- I mange af de forhold, jeg kender til, er det en klassisk tendens: Manden bliver det sjove indfald, mens kvinden bliver en skrappedulle. Nikolaj og Julie elsker hinanden, men jo mere uansvarlig han er, jo mere ordensduks bliver hun. Hun er jo kontrol-freak - hun tjekker, hvad der er i salatdressingen, før hun spiser den, siger Søren Sveistrup.

Nikolaj og Julie har svært ved at prioritere deres liv. Og på den måde er de typiske repræsentanter for det, Søren Sveistrup kalder Zappergenerationen.
- Vi har i vores generation meget travlt med karrieren. Men vi vil også gerne være perfekte mødre, fædre og venner. Have det rigtige hus, gå i trendy i tøj, have det spændende job. Det er jo umuligt at gøre sig på alle de fronter. Man er nødt til at prioritere. Frank og Carina (et andet par i serien, red.) har tydeligt valgt at prioritere familien. Handler det om at arbejde over eller hente ungerne? Det handler om at hente ungerne!

Problemerne er typiske for vores generation - en af de første, hvor kvinder er på arbejdsmarkedet.
- Det giver jo en helt anden holdopstilling. Kvinden er meget presset. I damebladene viser de hver uge den perfekte mor, der samtidig er karrierekvinde: Den gode mor med fire børn, en økologisk have, og børnene er bare så skide søde. Næste uge er det Lotte Heise med tvillinger. Hun rejser rundt med foredrag, og alligevel er hun en skide god mor. Jeg tror ikke på, de kan være rollemodeller, for de er en del af den sygdom, Nikolaj og Julie handler om: At man tror, man kan det hele og kan jonglere med alle boldene.


Søren Sveistrup tror på, at mændene i løbet af denne generation vil lære at tage ansvar og blive gode fædre.
- Jeg tror, at manden lærer de kvindelige værdier i vores levetid. Jeg synes, jeg selv har lært det. Det starter godt nok med længslen efter den fede jaguar og lystyacht, og man vil gerne være skuespiller på højt plan. Men på et eller andet tidspunkt begynder man at sige hva’ fa’n, det er måske ikke så spændende alligevel. Der er nogle andre ting, der er vigtigere.
Men dét, at familien er vigtigere end arbejdet, betyder ikke, at kvinderne skal hjem og passe hus og børn igen:
- Løsningen i Nikolaj og Julies tilfælde bliver ikke kvinden tilbage til kødgryden. Det er helt sikkert. Men Nikolaj og Julie får løst deres problem. De får kappet nogle af de bånd, de havde til de ambitioner, de havde i starten af serien. De bliver mere realistiske og mere forstandige på hinanden, siger Søren Sveistrup.

Det er hverdags-kærlighedshistorien, Søren Sveistrup finder interessant. Alt det der sker, efter man har fundet Den Eneste Ene.
- Hele præmissen for serien er jo, at to mennesker elsker hinanden. Det er romantisk. Dybest set er de rigtige for hinanden, men de kan ikke finde ud af det. Det er udgangspunktet. Den hedder selvfølgelig Nikolaj og Julie efter Romeo og Julie. Men historien begynder der, hvor de fleste kærlighedshistorier slutter: Dér hvor du troede, du skulle have glansbilledet, så har du bare en hel masse bleer og indkøb og et dårligt sexliv og problemer på jobbet og rod i økonomien. Du kan møde den eneste ene, men det interessante er jo, om I også kan bevare kærligheden, siger Søren Sveistrup.

Inger Cecilie Helbo og Nina Møller er journaliststuderende ved Odense Universitet.

Alle artikler i TEMA-pakken:

Nordisk forskning, lovgivning, politik og penge

  • Danmark går enegang på barsel
  • Det politiske spil bag barselsorloven
  • De radikale barsler med en fond
  • Ligestillingsministeren: Mændene lyver


    Konsekvenser for familie, parforhold og maskulinitet
  • Ligestillingen der gik på orlov
  • Maskulinitet under forandring
  • Fædrenes legeplads
  • Fra drengerøv til voksen


    Forhandlinger med arbejdspladsen
  • Du kan da bare fyre mig
  • Et truende mønstereksempel
  • Orlov fremmer karrieren 
  •  
    Læs mere
    Test din viden om barsel med FORUMs
    Barsels Quiz

    Alt om DR-serien
    Nikolaj og Julie
    KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk