Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

Udskrift af TV-Avisens Arla-indslag

 

 
Oplæg ved studieværten:

Smålummer og kønsdiskriminerende. Sådan karakteriserer Kvinderådet en ny kampagne for noget så uskyldigt som - mælk.


Indslaget starter med et close up af en ung mand, der drikker mælk fra en karton.

Journalisten siger hen over billederne: Hvor sexede er det egentligt - mælk?

Klip til en ung fyr, der siger: Der er ikke noget sex lige i denne slurk.

Klip til en ung kvinde, der siger: Mælk har ikke meget med sex at gøre.

Så er der et close up af en mælkekarton der åbnes, efterfulgt af tre klip, hvor tre forskellige personer drikker mælk fra karton.

Hen over billederne siger journalisten: Nej, vel. Der er ikke ret meget gloende hedt i en halv liter let.

Så ser vi lidt fra Arla-reklamen. Tre kvinder løber imod kameraet, der spoles hurtigt tilbage. De løber frem en gang til. Lydsiden fra original reklame: Ny Arla Mini. Noget for enhver smag.

Journalisten siger hen over billeder: Og dog. For hvad med denne nye reklamekampagne for mælk Hvor meget sex er der i den?

Der zoomes ud til indgangen af Kvindernes Bygning i København.
Journalisten siger: For meget hvis man spørger dem her.

Der zoomes ud fra et Arla reklame billede, som journalisten har i hånden til et halvtotal af Randi Theil fra Danske Kvinders Nationalråd. Hun taler til en mikrofon, der komme ind fra højre.
Journalisten spørger: Hvis du har en skala fra smuk til lummer, hvor synes du så den reklame ligger?

Hun svarer: Ja, jeg tror, jeg synes den ligger tæt på lummer, vil jeg sige.

Dernæst følger flere billeder fra den oprindelige Arla reklamefilm.
Journalisten siger: Det er Arla-foods nye fremstød reklame for mini-mælk for unge der har tændt advarselslamperne i kvinderådet.

Der klippes tilbage til en halvtotal af Randi Thiel. Der klippes til endnu et billede fra reklamen, der klippes tilbage til Randi.
Hun siger: Jeg synes at Arla foods er med til at fastholde et utroligt stereotypt billede af kvinder som krop - det er lange glinsende ben det er halv åbne munde - på den måde synes jeg man reducerer både unge kvinder og unge mænd.

Klip til et close up af talskvinde fra Arla:
Hun siger: Når vi skal sælge mælk til de unge mennesker er vi et andet område hvor vi skal brug pigerne en lille smule. Så på den måde er vi lidt vovet her.

En kvindelig uden for billedet spørger: Hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud og klæ' pigerne helt af.

Hun griner og svarer: Det er jo altid et spørgsmål om hvor grænserne går. Der går vores grænse. Så der har vi ikke valgt at gøre.

Klip til kvinde på gaden der siger: Jeg synes det helt okay. Jeg føler det ikke frastødende på nogen måde.

Klip til en anden kvinde på gaden der siger: Herre gud, de har jo tøj på. Når man viser det i fjernsyn … når de ta'r toppen af …. det er der ikke noget frastødende i.

Der klippes til Randi Theils ansigt, kameraet bevæger sig fra hendes ansigt hen over journalisten ned til hendes bare tær op til hendes ansigt.

Alt i mens spørger journalisten: Du står selv nu her i bare tær og også meget let påklædt (Hun siger hen over hans spørgsmål: Jeg er på arbejde) kan man sige. Hvorfor kan de så ikke være det her?

Hun svarer: Ja, det kan de ikke for Arla foods er med til at seksualisere kvindekroppen i vores offentlige rum.
Der klippes fra hendes ansigt til et close up af hendes bryst, mens hun siger denne sidste sætning.

Næste billede er et close up af talskvinde fra Arla.

Hun siger: Når der er 35 grader om sommeren og man er på stranden … jamen, så ser jeg da også sådan ud.

Sidste billedesekvens består af en ung pige, der langer en karton mælk over en disk til journalisten.

Journalisten siger hen over billederne: Og vi mænd, måske bliver det oven i købet sexede at bestille en halv liter let.
 
KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk