Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

Et overfladisk blow-job

 

Kvinder bliver betragtet som et nemt segment i Jubiis nye kvindeportal - der ikke er noget at råbe hurra for.

 
FORUM/26.05.2000 Hvad er det med kvinder og internettet? Eller rettere - hvad er det med mandlige marketingdirektører og kvinder på nettet?

I går var der premiere på kvindeportalen Jubii Woman. Den skal give danske kvinder "et mødested med links og artikler om alt fra online-shopping til oralsex", forklarer Jubiis marketingdirektør Martin Thorborg til Computerworld.

Han har længe funderet på at lave noget for kvinder, og incitamentet er selvfølgelig, at "kvinder er glade for at shoppe" - at de i de danske hjem tager de fleste købebeslutninger. "De er interessante for markedet", som han udtrykker det.

Der er intet galt med at shoppe eller tjekke det nyeste ud på Banana Republic bananarepublic.com eller gloss. Men behøver man at blive antaget for at være idiot, bare fordi man shopper ???

At dømme efter portalen er det præcis, hvad folkene bag Jubii Woman gør.

Man har taget en bunke halvkogte artikler fra det trykte blad Woman og tyndet dem lidt ud - det, der kaldes "omskrevet til internettet". Emnerne er dybt forudsigelige og er blevet behandlet både bedre og bredere adskillige andre steder. Der er noget om Leonardo Di Caprio - der er lidt om handyman Flemming Leth - kendt fra tv's "Det' Leth", (som i øvrigt på boligsektionens forside bliver kaldt Jørgen Leth!). Der er noteagtige ting om feng shui slået op som en artikel, men som viser sig blot at være et link. Den eneste artikel, der går lidt dybden er om Morgendagens heltinder (kvindelige iværksættere) - men samme kvinder optræder i denne uges ALT for damerne i en langt større og dybere artikel om kvindelige netværk, og blev dækket grundigt af Go' Morgen P3 sidste uge.

Der er også genren "gode råd" rubriceret under Sex og mænd - som om at alle kvinder i øvrigt kun er til mænd. Som Martin Thorborg allerede havde lovet Computerworld: …"Som kvinde vil du ikke møde en artikel om strik, men derimod en artikel med gode råd om, hvordan du giver din mand et godt blow-job".

Ganske rigtigt - en artikel beskriver i forskellige trin, hvordan kvinden skal bære sig ad med dette blow-job. (De gode råd er i øvrigt hentet fra en pornoskuespiller .....) Vi formanes til samtidig under akten "at komme med små velbehagelige lyde", mens vi også ser manden dybt ind i øjnene for at vise, at vi virkelig nyder det. Whoa! - her er der virkelig tale om opfordring til hot og spontan sex. Der står ikke byline på artiklerne, men det lyder som om noget Carl Mar Møller og proselytter kunne have skrevet. Undskyld, men hvor er kvindeperspektivet og den fælles nydelse henne?? Hvorfor ikke bare kalde artiklen: Sådan lærer du at simulere - Grundkursus for skøger og pornoskuespillere??

Sådan kunne man blive ved, men der er vel ikke nogen grund til at pine læserne yderligere med dårlige eksempler.

Hvis jeg som læser skal plages med dårlige eller ligegyldige artikler, vil jeg hellere gå til et rent shopping site, der kan det, det lover som f.eks. Amazon.co.uk. At betragte kvinder som blot et nemt segment, der stiller sig tilfreds med overflade petit-stof både latterligt og nedladende.

Er der virkelig ikke plads, penge og ambition nok i Danmark til et blad for kvinder på nettet, som kan rumme det hele? Som både kan levere intelligente og perspektiverende artikler med et indbygget kønsperspektiv, samtidig med der er lækre madopskrifter eller velskrevne boligartikler?
 
KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk