Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

Skønhedens magt

 

 
FORUM/19.11.98 Min franske veninde synes, det er synd for mine døtre, at de går i for store sko. Mine børn er ret hyssede med, at sko ikke må klemme. Selv ser jeg med undren på, at hendes datter glad går i laksko, som ser to numre for små ud over de hvide knæstrømper. En sommerferie i Frankrig kan overbevise de fleste danske mødre om, at franske piger går i for små sko: Deres tæer klemmer mod sandalremmene, mens de danske feriebørn har godt en centimeter fornuftig sandalbund til at tage af for stød. Franske kvinder har gennemsnitligt noget mindre fødder end danske.

Det er den slags sammenlignende kulturstudier, der kan få mig til hårdnakket at benægte, at det kun er mediernes og reklamens magt, der overbeviser mellemlagskvinder om, at en smuk krop aldrig kan blive for tynd. For når to højtuddannede mødre med ret ens værdier og respekt for deres børns ønsker og personlige frihed, når sådanne to mødre kan producere to kuld døtre - hvor det ene kuld yndefuldt går på små fødder og velbegavet deltager i diskussioner med filosofisk dybde og kunstnerisk esprit, mens det andet kuld iført skostørrelse 42 maser sig frem struttende af sundhed og engagement - bare fordi de tilfældigvis har bosat sig i to forskellige lande og underviser på hvert sit universitet og på hvert sit sprog, men i det samme fag - så er det fordi længslen efter skønhed har sejret, men i hver sin kulturelle udgave.

Skønhed er kulturelt defineret, men i den vestlige kultur går visse fællestræk igen: Man skal være slank, ung eller ungdommelig, man må gerne have små fødder, men efter Greta Garbo er det ikke længere et must. Man må ikke være fed, have deller eller slappe steder, der afslører, at man ikke har fuld kontrol over sin krop. De fleste kvinder og stadig flere yngre mænd ønsker at være smukke. Men de færreste af os er det! I alle vestlige forbrugersamfund møder vi denne drøm om at kunne få del i skønheden, som en motor bag de fleste reklamer og bag megen forbrug. Vi håber, at vi kan købe små bidder skønhed, der passer til vores mangelfulde krop eller ansigt. Alle har noget, der er smukt, lyder devisen, fremhæv dét og camoufler resten.

Reklamerne, medierne og stormagasinerne kunne ikke overbevise os om, at det er så vigtigt at veje 46 kg og have rødbrunt hår, hvis ikke det var fordi, at de talte til noget i os, der higer efter skønhed. De fleste af os søger skønhed, vi længes efter den. Jeg har mødt et smukt menneske og oplevet det sug, som bare synet afsatte. Det viste mig, hvor forgæves denne bestandige søgen efter skønhed i hverdagen, i medierne, i reklamen, i varerne er - og hvor grundlæggende den er.

Det er ikke en længsel reklamen eller medierne har opfundet for at undertrykke kvinder. Vi ville selv - denne længsel efter skønhed er selve grundmotoren i de moderne, vestlige samfund, der bygger på forbrug. Skønhedslængsel kan spores tilbage til antikken - og springer for alvor ud som vareforbrug i 1700tallet, da den europæiske middelklasses kvinder begyndte at købe ind: antikviteter, kjoler, kunstværker og diæter til børneværelsets opvoksende døtre.

Det, der i dag kan se ud som mediernes sammensværgelse mod (normale) kvinder, har vi selv formet: Drømmen om kvindens skønhed. At gå til feministisk kamp mod den drøm nytter ikke, så meget desto mindre som mænd er i fuld gang med at deltage i skønhedsræset Vi kan ikke beslutte et skønhedsideal, som går på tværs af vores kultur, men vi kan melde os ud af skønhedsræset som personligt projekt og nyde de andres skønhed.

Karen Klitgaard Povlsen er forskningslektor på CEKVINA, Århus Universitet
 
KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk