Home
spacer spacer spacer spacer
spacer
Send artiklen til en venUdskriv siden 
 

Manden som visitkort

 

 
 
FORUM/1.10.98 Singler er karrieremindede yuppityper. Autonome egoistiske væsener uden nære relationer, drevet af desperation og forvirring. Eller gamle lurvede, ensomme mennesker siddende på en bænk i efterårsvejret som vist i dagbladet Informations seneste reklamekampagne.

-Hvad skal du lave i dag? Spørger min heteroseksuelle singleven en regnvåd dag i Køben havn. Han og datteren vil i svømmehallen, og nu mangler de en stand-in til datterens indvielse i kvindernes bademysterier -kort sagt omklæd- ningsrummet. Et typisk billede af 90'ernes singlekultur, men et fotografisk negativ af mediernes billeder. For her hører man ikke om de tætte netværk, som de "stakkels" singler har, som for kvindernes vedkommende også rækker ud over veninder og bøssevenner.

Et andet snapshot: Nogle fyre i huset overfor kalder nu den ejendom, jeg bor i for "de gamle pigers hus" - for her blandt de mange beboere, lever fire unge kvinder alene. Det er fyrene helt irrelevant, at der faktisk er dobbelt så mange mænd, der bor alene - de får ikke samme nedladende og triste mærkat på sig.

To kulturelle begivenheder har især markeret sig i løbet af sommeren i overvejelserne om blikket på mennesker udenfor det etablerede parforhold: Festen af Thomas Vinterberg og Simone og Jeg af den svenske forfatter Åsa Moberg.

Incesthistorien trænger sig selvfølgelig stærkest på i Vinterbergs flotte film. Men når den er fordøjet, hvor ufordøjelig den end måtte være, demonstrerer filmen en yderst præcis antropologisk analyse af den danske familiefest. En begivenhed, som undertiden kræver parforholdet som overlevelsesstrategi.

Ofte giver familiefester adgang til komplicerede erkendelser og indsigter i familien og dens struktur: Det er derfor, det er så vigtigt at komme med.

Men mange singler afskyer familiefester. Og med god grund! Endnu en fest, hvor man ikke har det skjold, en partner giver. Et skjold, der beskytter mod de utroligste spørgsmål, og som samtidig er vidne til begivenhedernes gang. Én som står uden for familiecentrifugen.

At tage sin nye, men ikke særlig bekendte, flirt med til sin fars 60 års fødselsdag går, som i Festen, sjældent godt. Datteren, spillet af Paprika Steen, hånes på de mest forrygende måder og flirten - den mørke fyr - udsættes for angreb, der overgår fantasien. I Festen konfronteres man ikke alene med en af 70'ernes børnesange, som er så racistisk, at biografens latter transformerer sig til hysteriske højder, men man bliver også stillet overfor kulturens krav: Du skal have en mand, der passer ind i den KONFORME normalitet.

Åsa Mobergs bog har på en anden måde bemærket sig i min bevidsthed. Med en stadig undren og interesse har jeg læst hendes bog Simone og Jeg. Mange gange under læsningen har jeg tænkt, at her er der tale om ansvarsforflygtigelse. Eller måske en generationsforskel? Tekstens latente vrede mod den mand, som Moberg har valgt at leve med fra sit 17. år og frem til 40'erne, hvor han dør, lyser ud mod læseren. Og straks efter dødsfaldet sætter hun sig selv til udsalg, og området støvsuges for egnede emner til ægtemandspositionen. Har hun ikke haft brug for lidt luft?

Omdrejningspunktet for min undren er Mobergs stadige fastholdelse af et parforhold, som hun hævder ikke har givet hende nogen form for tilfredsstillelse. At hun får en spændende karriere, skyldes, hvis man skal tro hende selv, mest mandens høje ambitionsniveau på hendes vegne. Manden som entrébillet til verden er, som hun selv nævner, vigtig.

- Så går jeg ikke glip af noget, jeg får både mere sex og flere tangoer, sagde en singleveninde fornyelig, da en tv-reklame toner frem: Et dansk gennemsnitsægtepar oplever 46 samlejer og 2,5 danse årligt!

-Jeres generation kan ikke finde ud af det med parforholdet, udbryder en ældre kollega, da hun grinende fortæller om hendes børns ægteskabsstatus. Og det er på mange måder sandt. Men hvor Moberg vælger at leve i et tilsyneladende utilfredsstillende parforhold, vælger mange i dag at leve alene.

Hvis singler ofte har alt for idealistiske forestillinger om parforholdet, har dem i parforhold en langt mere pragmatisk holdning. Så pragmatisk, at bagved det smukke idylliske billede kaster mange i parforhold sig over singler ved festlige lejligheder og betror dem en tilværelse i helvedes forgård. At vandtætte sluser mellem singlernes og parrenes sexliv ikke er opfundet, er heller ingen hemmelighed. Singlesildenes overvejelser går på, om de er rå nok til at indgå i et parforhold. Disse kvinder ser jo konernes sørgmodige blik, når ægtemanden kaster alle talenterne over singlesildene. Eller som en mor til tre (i ægteskab) kommenterede til en fest: "Barnløse kvinder i 30'erne er et fredløs bytte".

Som i andre undergrundskulturer udveksles tanker i singleland. Især én historie har bidt sig fast. Det drejer sig om en fyr i 30'erne. Hans bedste ven, inkarnationen af den ideelle familiefar i 90'erne, udveksler ofte beretninger fra den seksuelle scene med singlefyren. Til vennens store fortrydelse boltrer singlefyren sig ikke i damer, som han selv gør det, omend på det udenomsægteskabelige plan. Omvendt bliver det sværere og sværere for singlefyren at se på billedet af 90'ernes ideal om den rigtige tilværelse: kernefamilien. For hvordan ser vennen sin kone i øjnene? Hvorfor er de stadig sammen?

En banal Pandurohistorie måske, men det interessante er verdens vedholdende blik: Familiefaderen er den stabile arbejdskraft med relationerne i orden, og singlevennen er knøsen, der ikke er blevet voksen.

90'ernes singlekultur er som alt andet ikke homogent og statisk. De fleste singler har (også) levet på andre måder, og vil højst sandsynligt komme til det fremover. Ligesom de fleste i parforhold højst sandsynligt både har været og vil blive singler.

90'ernes tilværelsesformer er mere nuancerede end kulturens selvforståelse.

Anita Frank Goth er cand.mag. i dansk og filmvidenskab og oldfrue for Kvindeligt Selskab. Hun er underviser.
 
KVINFO · Christians Brygge 3 · 1219 København K Tlf: 33 13 50 88 · Fax: 33 14 11 56 · E-mail: kvinfo@kvinfo.dk