Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Emilie Sannom (1886 - 1931)
Sannom, Emilie Kirstine Valborg

1886-1931, skuespiller, luftakrobat.

*29.9.1886 i Kbh., †30.8.1931 i Grenå.

Forældre: styrmand Fritz Emil Sofus S. (1854-1935) og Johanne Kamilla Hansen (1861-1936).

Børn: Grete (1912).

På skuespillerinden ESs dåbsattest står, at hun blev født den 26. september 1892, men årstallet er falsk og klodset rettet. Hun havde selv forfalsket dåbsattesten for at gøre sig seks år yngre. Det skete næppe af forfængelighed, men sandsynligvis for at opnå myndighedernes tilladelse til at foretage faldskærmsudspring i en alder af 43 år.

ES voksede op i en farverig Nørrebrofamilie. Fristet af håbet om hurtigt tjente penge i Amerika emigrerede familien til Florida, da hun var 11 måneder gammel. Men eksperimentet endte i fiasko, og familien vendte tilbage efter syv år. Senere i livet sagde hun ved flere lejligheder, at hun kom fra en teaterfamilie, men det var kun rigtigt i den forstand, at hendes hjertevarme moder havde en drøm om at se sine døtre på tidens teaterscener. Det lykkedes også. Foruden ES blev storesøsteren Charlotte og lillesøstrene Thora og Ragnhild skuespillerinder. Ifølge egne oplysninger debuterede ES som otteårig på Dagmarteatret, hvor også den fem år ældre ◊•Asta Nielsen var engageret. “På teatret gik vi unge for lud og koldt vand,” fortalte Asta Nielsen senere i sine erindringer Den tiende muse, 1966. De to skuespillerinder fulgtes ad i de følgende år, bl.a. under en teaterturné i de nordiske lande. I aviser fra perioden kan man læse, at “den blonde Gazelle Emilie Sannom” ofte høstede større anerkendelse end den mørke, “mystiske” Asta. De blev grebet af den nye filmfeber og medvirkede begge i den skelsættende Afgrunden, 1910. Derefter skiltes deres veje. ES blev i Danmark og boede hele sit liv hos familien i Stefansgade på Nørrebro, og først i begyndelsen af 1920’erne tog hun mod et par af de talrige udenlandske tilbud og medvirkede i et par tyske og italienske film, mens Asta Nielsen fortsatte sin karriere som international stjerne i tysk film.

ES kom til at medvirke i omkring 85 film. Det startede med primitive farcer hos Nordisk Film i 1908 og sluttede med den italienske film Luftens Herskerinde i 1922. I Nordisk Films storhedstid spillede hun ofte den forførende letsindige fristerinde i melodramaer fra de højere samfundslag. Det var dog dramatiske sensationsfilm med titler som Dødsridtet, 1912, og Ballon-Eksplosionen, 1913, fra de farverige filmselskaber Skandinavisk-Russisk Handelshus og Filmfabrikken Danmark, der for alvor gjorde hende berømt. I disse film spillede hun den ekstremt modige kvinde, der var mændene langt overlegen i vilde bil- og motorcykelkørsler, balanceakter over dybe afgrunde og på brændende møllevinger. Og det var uden stand-in! Filmene gav hende tilnavnet “Danmarks Vovehals Nummer ét”. Selv sagde hun, at “Denne Spænding – om man nu slipper godt fra det – er dejlig! De Film, hvor man bare er Tyvetøs, er ret saa kedelige.” Hendes største succes, også i udlandet, var formentlig som detektiv i seriefilmene Panopta, 1918-19, hendes sidste film i Danmark.

Flyvning blev en lidenskab for ES. Hun begyndte at tage flyveundervisning i 1918, men fik aldrig certifikat. Det forhindrede hende dog ikke i at flyve i datidens spinkle maskiner, når lejligheden bød sig. I hendes sidste film Luftens Herskerinde boltrede hun sig i luftakrobatik under en flyvemaskine på en så dristig og livsfarlig måde, at noget lignende aldrig tidligere var set eller senere blev efterlignet. Ved talefilmens gennembrud og under den svindende interesse for de gamle sensationsfilm vendte hun tilbage til teatret, hvor hun især medvirkede i revyer og varietéer. Derefter kastede hun sig over luftakrobatik og gav opvisninger rundt om i Danmark. Hendes numre sluttede med, at hun kastede sig ud med faldskærm iført badedragt. Faldskærmen blev først udløst i sidste øjeblik. Men i 1931 gik det galt under en opvisning ved Grenå. Hun havde fået en ny faldskærm med en anden, mere lukket udløsningsmekanisme end den, hun var vant til. Faldskærmen blev ikke udløst, og hun hvirvlede mod jorden og blev dræbt. Det var kort før hendes 45-års fødselsdag. På hendes gravsten kom til at stå nogle linier fra et digt, ◊Tom Kristensen havde skrevet til hende: “Frygten for Døden var ikke saa stor, større var Frygten for Livet paa Jord.”

ES forblev ugift. Hun havde utallige beundrere og mange tilbedere, “men den rigtige er ikke dukket op,” som hun sagde i et interview. Hun var et ukueligt menneske og elsket af alle, der lærte hende at kende. I 1912 fik hun datteren Grete og lagde ikke skjul på, at faderen var kollegaen Axel Schultz, Pantomimeteatrets Kassander, som hun betragtede som en god kammerat for en ugift moder.

Foto i KB.

Erik Nørgaard: Mille – mændenes overmand, 1992.

Erik Nørgaard

 
Professioner
Skuespillere · Artister
 
Organisationer
Dagmarteatret
 
Emneord
Film · Stumfilm · Teater · Luftakrobatik
 
Tidsperioder
1800-tallet · 1900-tallet · 1890'erne · 1900'erne · 1910'erne · 1920'erne · 1930'erne
 
Regioner
Københavns Kommune
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon