Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Olga Wagner (1873 - 1963)
Wagner, Olga Rosalie Aloisa

1873-1963, billedhugger.

*24.5.1873 i Kbh., †11.1.1963 i Lyngby sg., Kbh.s amt.

Forældre: grosserer Carl Henrik Laurits Liisberg Packness (1843-82) og Marie Amalie Martin (1849-1909).

~11.7.1899 (b.v.) med billedhugger ◊Siegfried W., *13.4.1874 i Hamburg, Tyskland, †1.8.1952 i Lyngby sg., Kbh.s amt, s. af vand- og gasmester Joseph Meyer W. og Julie Philipsen.

OW tilhørte den generation af unge kvinder, som kom til at nyde godt af, at Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder var blevet oprettet i 1888. I årene 1893-98 studerede hun der under maleren ◊Viggo Johansen. Da hun i 1899 giftede sig med billedhuggeren Siegfried W., kom hun ind i et livslangt kunstnerfællesskab. Fra at have uddannet sig som maler begyndte hun nu under sin mands vejledning at udvikle sig til billedhugger. Ægtefællen var i 1898 blevet ansat på Bing & Grøndahl, hvor maleren og billedhuggeren ◊J.F. Willumsen var kunstnerisk leder, og både Siegfried W. og OW blev inspireret af den tids skønvirkestil, som J.F. Willumsen var eksponent for.

I 1901 debuterede OW på Charlottenborgs Forårsudstilling, men det blev Den frie Udstilling, hun fremover var knyttet til. I 1905 havde en kreds af billedhuggere investeret i en tilbygning til den tidligere opførte udstillingsbygning. De kaldte sig De frie Billedhuggere (DFB), og allerede fra det første år var OW med som gæst. I 1912 blev hun medlem, og da sammenslutningen opløstes og blev en del af Den frie Udstilling i 1914, fortsatte hun også som medlem heri. DFB var et forsøg fra billedhuggernes side på at manifestere sig uden censurens snærende bånd, som det kendtes fra Charlottenborg. Sammenslutningen rummede kunstnere som bl.a. ◊Rudolph Tegner, ◊N. Hansen Jacobsen og ◊Viggo Jarl. OW var den eneste kvinde, der opnåede medlemskab, mens billedhuggeren ◊•Anne Marie Carl Nielsen fra Den frie Udstillings start i 1891 var medlem af denne, ligesom billedkunstnerne Agnes Lunn, ◊•Edith Willumsen og ◊•Karen Hannover deltog i DFBs udstillinger som gæster. Kritikken var ofte uforstående og forbeholden, dog blev OWs arbejder opfattet mere positivt. Under indtryk fra udlandet skulle billedhuggerne nu indgå i nye sammenhænge og udforme dekorative arbejder i relation til fx arkitektur og natur samt udarbejde kunstindustrielle produkter og kunsthåndværk. OWs evner for denne nye udfordring var rige, og hun benyttede materialer som sten, træ, bronze, keramik og porcelæn, som hun bearbejdede dekorativt. Hun fik også opgaver for Den Kgl. Porcelainsfabrik og Bing & Grøndahl og bestillinger på større skulpturer, bl.a. Naturen, der bærer Handelen, 1920, for Københavnsbanken.

Især de tre første årtier i dette århundrede var præget af fremgang og publikumssucces for OW, og det var også i denne periode, at hun sammen med sin mand rejste meget i Europa, på Balkan og i Nordafrika. Ofte rejste de meget spartansk, fx på fragtdampere, og de indlogerede sig hos lokalbefolkningen. OW blev mest betaget af den græske natur med dets lys og bjerge. Som barn havde hun været fascineret af Tyrols bjerge, hvorfra hendes mødrene slægt stammede. På rejserne tog parret de fremmede indtryk til sig og bearbejdede dem senere i deres skulpturer, fx i deres marokkanske træskulpturer.

OW deltog i flere repræsentative udstillinger i udlandet, bl.a. i Tyskland, England, Italien og USA. I 1914 var hun med på den anerkendte Baltiska utställningen i Malmø. To år efter holdt hun sammen med Siegfried W. en banebrydende friluftsudstilling i Klampenborg. Det var ikke tidligere set herhjemme, at skulpturer blev udstillet udendørs. I 1939 var ægteparret inviteret til at vise en retrospektiv udstilling af deres værker i Kunstnerforeningen af 18. November. Sent i livet begyndte OW på et stort monument over den internationalt kendte naturforsker ◊P.W. Lund. Det var en gipsmodel, der efter en del diskussioner blev erhvervet af Zoologisk Museum i 1949, men som efter mange års hensygnende tilværelse i museets magasiner blev ophugget. Hendes interesse for naturvidenskab kan også spores i et værk fra 1950 Elektronerne leger.

Med udbruddet af Anden Verdenskrig blev tiden en anden, og ægtefællen, der var jøde, måtte flygte til Sverige. Parret solgte ikke så godt længere og var fattige, men bibeholdt alligevel villaen i Lyngby ved Kbh., som Siegfried W. havde arvet, og som de havde boet i siden deres giftermål. OW blev 90 år, og indtil det sidste var hun optaget af at arbejde med materialerne: den store sten og træet. Hendes liv og værk tilhørte begyndelsen af dette århundrede, i dag er hun glemt, delvist på grund af en ny tids kunstopfattelse. Hun blev tildelt et par legater og i 1932 Tagea Brandts Rejselegat.

Buste fra 1900 af Siegfred W. Foto i Politiken, Fr.borgmus.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Lis Bruselius

 
Professioner
Billedhuggere
 
Organisationer
De frie Billedhuggere · Den frie Udstilling
 
Emneord
Skulptur · Udlandsophold
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1900'erne · 1910'erne · 1920'erne · 1930'erne · 1940'erne
 
Regioner
Københavns Kommune
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon