Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Mikala Bjarnov Lage (1962 - )
Bjarnov Lage, Mikala

*1962, koreograf.

*14.9.1962 på Frbg.

Forældre: grafiker Helmut Lage (*1935) og danselærer Vivian Bjarnov (*1936).

Som pige i tredje generation af den dansende familie Bjarnov var det naturligt, at MBL kastede sig over dansen. Hun blev fra ganske lille uddannet hos moderen på Bjarnovs Dance Center på Frbg., oprindelig etableret af hendes morfader og mormoder som Institut Bjarnov i 1933. Uddannelsen var bred og inkluderede både selskabsdans, jazzballet og diverse slags moderne dans. Desuden tog hun en pædagogisk uddannelse som jazz- og gymnastiklærerinde. Hurtigt engagerede hun sig i det moderne dansemiljø, der så småt var ved at spire frem i begyndelsen af 1980’erne og deltog bl.a. i Danaballetten 1981-82. I 1984 drog hun til Tyskland og deltog i et pilotprojekt hos Iwanson Dance Company i München, og samme år etablerede hun sit eget Bjarnov’s Dance Company, som hun ledede frem til 1989. Med sin overvældende energi og nysgerrighed ville hun dog også koreografere. Jeg har ingen ambitioner om at være smuk ... – jeg er, 1985, og De kalder det kærlighed, 1988, lød to af hendes karakteristiske titler rundt om på byens scener. Hun dansede dog også hos Eske Holm Danseteater 1985-89 og Jorge Holgiun Danseteater i 1988, før hun i 1989 gik sammen med koreografen Charlotte Rindom om at skabe kompagniet Micado danse Ensemble, som hun var kunstnerisk og administrativ leder af frem til 1998.

For Micado skabte MBL forestillinger, der ofte skildrede både kvinder og mænd som fanger af deres lidenskaber, fx Pandoras æske, 1992, og den ambitiøse hoteltrilogi Det hvide hotel, 1992, Hotel Inferno, 1994, og Grand Hotel, 1997. Hotel Inferno var således en fiktiv skildring af den svenske forfatter Strindbergs ophold på et hotelværelse, hvor både jernseng og gulvvaskende stuepiger fik liv i de kropslige fantasier hos den driftshærgede Strindberg, danset af MBLs stjernedanser Kenneth Kreutzmann. Og med forestillingen Mine dage med Klaus, der blev spillet på Teatret ved Sorte Hest i 1996 og senere også udgivet som video, sprængte hun sin gængse moderne dansestil til fordel for et opløst bevægelsessprog, hvor sammenspærrede kroppe hver for sig sitrede og dirrede og gik i ét med både gulv og vægge i totalklaustrofobi.

Koreografisk debuterede MBL allerede i 1981 med dansen til Det Ny Musikteaters produktion af Orla Frøsnapper, og netop dans til musicals, skuespil, børneteater, shows og tv er siden blevet hendes speciale. Hun var således allerede med ved Dr. Dantes eksperimenterende teaterforestillinger i Allerød fra 1986, hun kreerede dansen i Walter & Carlo-filmen Op på fars hat, 1986, og hun stod bag Gladsaxe Teaters Det gode menneske fra Sezuan, 1996, Cirkusrevyen 1996 og 1998, og koncertforestillinger som Atlantis, 1996. Den Bjarnovske datter har således spredt sig over stort set alle former for scenedans, samtidig med at hun har bevaret sin position som underviser med base i familiedynastiet.

Anne Middelboe Christensen

 
Professioner
Koreografer
 
Organisationer
Bjarnovs Dance Company · Eske Holm Danseteater · Micado danse Ensemble
 
Emneord
Dans · Teater · Moderne dans
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1980'erne · 1990'erne
 
Regioner
Frederiksberg Kommune
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon