Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Ebba Wilton (1896 - 1951)
Wilton, Ebba Anna Elisabeth

1896-1951, operasanger.

*13.12.1896 i Rødvig, Lille Heddinge sg., †1.4.1951 i Gentofte sg.

Forældre: restauratør Carl Christian Pedersen (1869-1939) og Karen Marie Hansigne Madsen (1869-1935).

~22.6.1922 med operasanger Einer Axel Victor W., *18.10.1888 i Kbh., †22.4.1932 i Gentofte sg., s. af kammerlakaj Peter Rasmussen og Hildeborg Anna Nora Nielsen.

EW var sin generations fineste koloratursopran, og hun blev især beundret for sin ubesværede syngemåde og store musikalitet. Disse kvaliteter kan stadig beundres på den række optagelser, hun har efterladt sig. Som operakunstner minder hun en del om ◊•Augusta Lütken og den lidt ældre italiensk-amerikanske nattergal Amelita Galli-Curci, hvis stemme takket være grammofonen blev populær verden over.

EWs talent viste sig tidligt, og allerede som femtenårig havde hun sine første optrædener. Sin sanglige uddannelse fik hun på Musikkonservatoriet hos Poul Bang og hos tenoren Einer W., som hun giftede sig med. Endvidere gennemgik hun Det Kgl. Teaters operaskole. Debuten som Nattens Dronning i 1924 i Tryllefløjten vakte stor opsigt: "Fuglefrit svang hun sig i sine to Arier op i de højeste Toneregistre. Som om det var det rene Legeværk, formede hun med sin fine Røst Koloraturer og Staccati, og med helt blændende Elegance dvælede hun på det svimlende f." Pladeoptagelsen af Nattens Dronnings arier afslører imidlertid, at EW næppe havde dækning for den dramatiske side af partiet, da både hendes stemme og temperament var udpræget lyrisk. Så lå Maries humørfyldte koloraturer i Regimentets Datter mere lige for. Også her gjorde EW stor lykke, og succesen fulgtes op med Mozart-partier som Susanna i Figaros Bryllup og Zerlina i Don Juan. En rolle, som hun i særlig grad kunne udfylde vokalt, var Vilhelmines høje koloraturparti i E. Dupuys Ungdom og Galskab. Senere kom lidt bredere partier som Gilda i Rigoletto og Constance i Bortførelsen fra Seraillet til. EW tilhørte den sangertype, hvor selve vokaludfoldelsen var i fokus, og det dramatiske kom i anden række. Men hun leverede ikke kun bravursang. Pladerne viser, at hun var en bevægende romancefortolker med en fornem tekstbehandling, fx er ◊Fini Henriques Det døende barn fremført uden svulst. Hendes poetiske evner kom desuden operaroller som Aase i ◊Peter Heises Drot og Marsk og Micaëla i Carmen til gode. EW gennemførte også en del gæstespil i udlandet. Hun tog sin afsked i forbindelse med sit 25-års jubilæum i 1949. Der foreligger i alt 14 pladeindspilninger med arier og sange, optaget 1924-28, en del af dem er i 1993 overført til cd. EW blev udnævnt til kgl. kammersangerinde i 1941.

Foto i KB.

Booklet til Den danske nattergal Ebba Wilton, 1993.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Sten Høgel

 
Professioner
Sangere
 
Organisationer
Det Kgl. Teater
 
Emneord
Sang · Opera
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1920'erne · 1930'erne · 1940'erne
 
Regioner
Storstrøms Amt
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon