Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Rhea Leman (1954 - )
(Leman), Rhea Alice Needleman

*1954, koreograf, instruktør.

*5.11.1954 i New York, USA.

Forældre: direktør Joseph Needleman (*1921) og dekan Wilma Biren (*1923).

~9.1.1981 (b.v.) med forfatter, instruktør Hans Kragh-Jacobsen, *21.6.1945 i Kbh., s. af mejeribestyrer Paul K.-J. og Inge Lise Jensen.

Børn: Daniel Jacob (1986).

Med sin baggrund i New Yorks kunstnermiljø havde RL de bedst tænkelige muligheder for at skabe sig en karriere som kunstner. Som fireårig blev hun trænet i Isadora Duncan-stil, som niårig begyndte hun på American Ballet Theatre, og fra hun var 13 år, trænede hun i Martha Graham Studio. Selv følte hun dog sin egen begrænsning som danser og begyndte allerede som 14-årig at tage undervisning i koreografi. Det førte hende videre til Boston Conservatory of Music, hvor hun gik i klasse med den senere koreograf Cher Geurtze, der ligesom RL skulle bosætte sig i Danmark og i samarbejde med •Ann Crosset skabe sit eget kompagni Uppercut Danseteater. I Boston dannede RL sammen med Geurtze kompagniet Directions Dance, hvor hun fik mulighed for at afprøve den stil, der skulle blive hendes: en tekstbaseret danseform, hvor ord og krop indgår som ligeværdige elementer i det sceniske univers.

Under RLs første ophold i Danmark 1976-77 dannede hun dansekompagniet Second Story Dance Theatre, og sammen med dansegruppen Living Movement skabte hun forestillingen The Clan, 1977. Året efter koreograferede hun Heksemyter og Summerdance, men først i 1981, da hun giftede sig med forfatteren Hans Kragh-Jacobsen, bosatte hun sig fast i Danmark. I 1982 dannede hun sammen med Jette Christensen og Tess de Quineey kompagniet The Ladies. Forestillingen Venedig, 1984, betegner et vendepunkt i hendes kunstneriske løbebane, idet hun begyndte at inkorporere filmiske virkemidler. Netop brugen af filmmediets fortællende struktur blev en gennemgående teknik i de følgende værker Puzzle In Night-Lights, 1987, inspireret af 1940’ernes film noir-stil, Zebra hvisken, 1988, og History of the Moving Picture, 1990. I 1985 tog kompagniet navneforandring til Teater Tango og skabte en lang række forestillinger, som i deres teatralske symbiose mellem ord, dans, film og scenografi blev trendsættende for det moderne dansemiljø i 1980’ernes Kbh. Ordet blev imidlertid langsomt mere påtrængende for RL, og et ønske om udelukkende at skrive for film og tv kombineret med de stadigt vanskeligere økonomiske vilkår for dansemiljøet gjorde, at hun i 1998 sendte den resterende del af sin Teaterrådsbevilling tilbage og lukkede Teater Tango. Siden har hun skrevet og instrueret for bl.a. tv, hvor hun har gjort sig bemærket med serierne Hjerteflimmer, 1998, og Toast, 1999.

Alette Scavenius

 
Professioner
Koreografer · Instruktører
 
Organisationer
Second Story Dance Theatre · The Ladies · Teater Tango
 
Emneord
Teater · Moderne dans · Koreografi · TV-serier · Udenlandske uddannelser
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1970'erne · 1980'erne · 1990'erne
 
Regioner
USA
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon