Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Margrethe Lendrop (1873 - 1920)
Lendrop, Anna Margrethe

1873-1920, operasanger.

*13.7.1873 i Kalundborg, †30.4.1920 i Kbh.

Forældre: grosserer Carl Julius Boeck (1838-1928) og Thora Rasmine Mathiassen (1848-93).

~13.6.1902 med læge Otto L., *14.2.1863 i Vroue sg., †24.4.1930 i Kbh., s. af sognepræst Michael Peter Eilert L. og Sophie Pontoppidan.

Børn: Agnete (1903), Gudrun Sophie (1907).

Den første danske Carmen ◊•Elisabeth Dons var for aristokratisk og forkrampet til at gøre rigtig indtryk. Da ML skulle debutere i rollen 1898, rådede hun sine venner til at medbringe hørerør. Men selvom hendes stemme var lille, sejrede hun på sit erotiske spil og sin fine musikalitet. “Hun virkede pikant og æggende, men ikke rå, og der var i Stemmens dunkelbløde Timbre en sanselig Skælven, som ikke blot betog Don José, men også Publikum,” fortæller teaterhistoriker ◊Robert Neiiendam. Med ◊Vilhelm Herold i rollen som Don José blev forestillingen et tilløbsstykke og Carmen MLs mest berømmede præstation. Indtil sin afgang i 1919 udførte hun den 131 gange.

ML stammede fra et solidt borgerligt provinsmiljø. Moderen var en dramatisk begavelse, og ML arvede lysten til teatret fra hende. Hun blev uddannet af den svenske operasanger ◊Algot Lange, der ikke spåede hende nogen fremtid ved teatret. “I Grunden var min Stemme for lille, jeg mener ikke alene i Volumen, men ogsaa af Omfang,” sagde hun selv. Men pladeoptagelser viser, at hendes spinkle lyriske mezzosopran ikke var uden bæreevne, og at hun fik udviklet en fin højde. Vokalt var det egentlig ikke Carmens brede, dramatiske parti, der lå bedst for hende. Det lyrisk-elegiske i Mignon og i bukseroller som Siebel i Faust, Cherubino i Figaros Bryllup og Octavian i Rosenkavaleren lå derimod ideelt for ML, der også havde skikkelse til disse partier. Hun havde gennemgået elevskolen, og hendes gennemarbejdede og nuancerede spil i såvel hoved- som de mange biroller, hun udførte, bidrog til hendes popularitet. Hun blev kgl. kammersangerinde i 1915, året før hun sang titelpartiet i Rosenkavaleren ved førsteopførelsen i Danmark. Om sit samspil med ◊•Emilie Ulrich, der sang marskalinden, har ML fortalt, at de sammen prøvede at løfte den “letfærdige” handling op på et højere åndeligt plan. Sovekammerscenen i første akt mellem de to kvinder, hvoraf den ene spiller mand, har nok været en stærk mundfuld at sluge for det kbh.ske borgerskab. ML tog ret tidligt sin afsked i 1919 for kunne hellige sig koncertlivet, som hun ikke havde haft megen kontakt med. Men året efter døde hun pludseligt. Mindet om hendes Carmen levede længe. Der skulle gå mere end ti år, før Det Kgl. Teater med ◊•Else Brems atter fik en sensationel Carmen.

Mal. fra 1900 af Luplau Janssen. Buste fra 1906 af Axel Locher. Træsnit fra 1915 af L.B. Hansen. Foto i KB.

Illustreret Tidende 21/1919.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Sten Høgel

 
Professioner
Sangere
 
Organisationer
Det Kgl. Teater
 
Emneord
Opera · Sang
 
Tidsperioder
1800-tallet · 1900-tallet · 1890'erne · 1900'erne · 1910'erne
 
Regioner
Vestsjællands Amt
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon