Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Augusta Lütken (1855 - 1910)
Lütken, Augusta Sophie Wilhelmine

1855-1910, operasanger.

*5.10.1855 i Kbh., †26.9.1910 smst.

Forældre: garvermester Jens August Hammerich (1820-97) og Sophie Frederikke Iversen (1822-76).

~6.8.1880 med søofficer, søkrigshistoriker ◊Otto George L., *15.8.1849 i Kbh., †23.5.1906 smst., s. af søofficer, marineminister ◊Otto Hans L. og Annine Buntzen.

Børn: Ellen (1881), Otto (1882), George (1883).

ALs glansperiode varede kun ni år. Hun var et stemmefænomen med en sølvklar høj sopran, der henrev hendes samtid: “Sangen vældede fra hendes Strube med samme legende Lethed, som den hvormed Fuglen synger. Tonerne var smeltende, runde og fyldige.” Hendes stemme er bevaret på nogle fonografvalser, der er blandt de tidligste optagelser med en dansk sangerinde.

Der vides ikke noget om ALs barndom. Efter kun få års undervisning hos sangpædagog ◊Carl Helsted debuterede hun i 1876 på Det Kgl. Teater som Vilhelmine i E. Dupuys Ungdom og Galskab under navnet Augusta Schou efter moderens første ægtefælle. Hun var en slank, blond pige med et vældigt humør og en egenskab, som samtiden satte stor pris på: hun var “tækkelig”. Hun vakte begejstring med sin rene, uanstrengte stemme, der passede til de mange, lyse ingenuepartier, som teatret ikke var sen til at give hende. Hun havde ringe dramatiske evner. Som Nattens Dronning i Tryllefløjten måtte publikum nøjes med hendes fine koloraturer, det dæmoniske lå uden for hendes evner. Derimod passede hendes naturlige elskværdighed til Zerlina i Don Juan og Susanna i Figaros Bryllup. AL synes at have sunget mere på sin naturstemme end på en bevidst udviklet teknik, og nogen egentlig dramatisk uddannelse havde hun heller ikke fået. Da hun i F. von Flotows Martha sang over for den internationale mezzostjerne Zelia Trebelli, blev det klart for kritikken, at AL savnede egentlig skoling. Alligevel hyldede publikum demonstrativt hendes fine stemme. Hun forsøgte sig uden held med gæstespil i Stockholm og London, hvor hun netop på grund af sin manglende uddannelse måtte falde igennem. I Kbh. fortsatte hun med held sin karriere med koloraturroller som Gilda i Rigoletto og Marie i Regimentets Datter.

Allerede i 1885 måtte AL trække sig tilbage fra teatret på grund af dårlige ben. Nogenlunde samtidig blev hendes ægtefælle svagelig. Fra 1890 optrådte hun igen nogle sæsoner, men nu som gæst. Hun forsøgte sig med bredere, knap så høje sopranpartier som Venus i Tannhäuser, titelrollen i ◊August Ennas Kleopatra og Isabella i J.L. Meyerbeers Robert af Normandiet. Men både stemmen og selvtilliden havde lidt overlast, og borte var humøret og den slanke skikkelse. De smukke nekrologer efter hendes død viser, at mindet om hendes sjældne stemme fra de unge år stadig levede. Både med hensyn til stemme og repertoire minder AL om den yngre koloraturstjerne ◊•Ebba Wilton.

Foto i KB.

Robert Neiiendam: Det kongelige Teaters Historie 1874-1922, 1921-30. Illustreret Tidende 2/1910.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Sten Høgel

 
Professioner
Sangere
 
Organisationer
Det Kgl. Teater
 
Emneord
Sang · Opera
 
Tidsperioder
1800-tallet · 1870'erne · 1880'erne · 1890'erne
 
Regioner
Københavns Kommune
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon