Home
spacer spacer
KVINFO Nyt
Biblioteks Nyt
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Ida Bombelles (1792 - 1857)
Bombelles, Adelaide (Ida) Caroline Johanne de

1792-1857, danser, sanger.

*20.9.1792 på Sophienholm, Lyngby sg., Kbh.s amt, †23.11.1857 i Wien.

Forældre: købmand ◊Constantin Brun (1746-1836) og Sophie Christiane Friederike Münter (forfatter, salonværtinde ◊•Friederike Brun 1765-1835).

~4.2.1816 med greve Louis Philippe de B., *1.7.1780 i Regensburg, Bayern, †7.7.1843 i Wien, s. af biskop Marc-Marie de B. og baronesse Angelique Macaku.

IBs moder, salonværtinden Friederike Brun, begyndte at dyrke sin datters talent for sang og dans, efter at hun i 1796 havde set englænderen Lady Emma Hamilton optræde med attituder, dvs. som “levende skulptur”, i Napoli. I årene 1801-03 og 1805-10 rejste IB med sin moder i Tyskland, Schweiz og Italien, og efter 1816, da hun blev gift med den østrigske diplomat, greve Louis Philippe de B., boede hun bl.a. i Tyskland og Italien. Hun var lige så berømt for sine attituder som Lady Hamilton og den tyske fru Händel-Schütz og for sin sang som Angelica Catalani, en af tidens mest fejrede italienske operasangere.

Opdragelsen har moderen beskrevet i Idas ästhetische Entwickelung, 1824. IB fik overalt, hvor hun boede, de bedste lærere i dans, sang og musik. Hun optrådte spontant allerede som femårig og i større tableauer fra år 1800. Kendt uden for salonen blev hun omkring 1803, hvor hun bl.a. optrådte for Goethe i Jena. Efter nogle glidende bevægelser stivnede hun nogle sekunder for så igen yndefuldt at bevæge sig og drapere sig i tunikaens folder. I positurerne genkendte hendes tilskuere klassiske kvindefigurer som Iphigenia, Galathea, Eurydike, Diana, Kanefore, Aurora og Althea. I dag kender vi Idas attituder fra den tyske C.H. Knieps tegninger og fra hyldestdigte af franskmanden Alphonse de Lamartine, tyskeren A.W. Schlegel, ◊J.L. Heiberg og ◊Jens Baggesen og desuden fra moderens beskrivelser både i bogen om hende og i talrige korrespondancer. ◊Bertel Thorvaldsen lavede en marmorbuste af hende og modellerede hendes hænder, og den franske forfatter Mme de Staël har beskrevet hende i De L’Allemagne fra 1810, hvor hun fremstiller IB som en danser mellem skulpturen og balletten og beklager, at den unge pige på grund af sin herkomst ikke kan optræde offentligt. Fra 1806 til 1816 var IB den vigtigste attraktion i de saloner, hendes moder etablerede i Kbh., Genève og Rom.

Efter at IB var blevet gift og rejste fra hof til hof i Østrig, Italien og Tyskland sammen med sin mand, koncentrerede hun sig om sangen. Da han døde, blev hun, der var barnløs, selskabsdame for Napoleons enke Marie Louise i Parma. Efter Marie Louises død flyttede hun til Wien og endte sit liv dér. I kilder fra samtiden beskrives IB som smuk og besjælet, når hun optrådte, men tom, barnlig, naiv og ligegyldig i almindeligt samvær. Om det er sandt, er umuligt at vurdere i dag; IB bad sin søster brænde alle breve og papirer efter hendes død. IBs kunst og berømmelse var tidstypisk. Hun blev betragtet som et naturtalent, men moderen havde målrettet uddannet hende i musik, bevægelse, kunst og klassisk mytologi. IB bevægede sig i salonerne midt imellem den private og den offentlige kunstscene. Hun dyrkede genrer, der senere i 1800-tallet blev almindeligt dannelsesgods for unge pi- ger i borgerskabets dagligstuer: klaverspil, sang, dans, attituder og tableaux vivants. Men hun blev betragtet som kunstner på højde med tidens bedste.

Buste fra 1809 af Thorvaldsen, Thorvaldsens Mus. Tegn. fra 1805-10 af C.H. Kniep i Bakkehusmus. Mal. fra 1803 af P. F. Hetsch i privateje. Foto i KB.

Anne Scott Sørensen (red.): Nordisk salonkultur, 1998. Kirsten Gram-Holmstrøm: Monodrama, attitudes, tableau, 1967. Louis Bobé: Ida Brun, 1932.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Karen Klitgaard Povlsen

 
Professioner
Dansere · Sangere
 
Organisationer
 
Emneord
Dans · Sang · Salonkultur · Udlandsophold
 
Tidsperioder
1800-tallet
 
Regioner
Københavns Amt
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon