Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Ellen Aggerholm (1882 - 1963)
Aggerholm, Ellen

1882-1963, skuespiller.

*11.4.1882 i Kbh., †11.4.1963 i Roskilde.

Forældre: arkitekt Carl Julius Sophus Abrahams (1838-93) og Vilhelmine Petersen (1852-1930).

~20.6.1903 med skuespiller ◊Svend Aage Alexandre Reumert A., *19.1.1875 i Århus, †senest 12.2.1940 i Kbh., s. af grosserer Mads A. og Antonia Elisabeth Ponsaing Reumert.

Børn: Anne Dorthe.

Som niece til teaterdirektør ◊Severin Abrahams blev EA født ind i det kbh.ske teatermiljø. Efter at have taget undervisning hos skuespiller og teaterleder ◊Johannes Nielsen debuterede hun 1901 i Attester på Folketeatret. Det var i en overgangsperiode, hvor skuespilkunsten endnu var præget af den gamle stils fastholdelse af den skønne form, samtidig med at der fra naturalisternes side fremførtes et voksende krav om større virkelighed i spillet. EAs kønne ydre og kvikke replik gjorde lystspillets unge piger til hendes selvfølgelige område. Sit gennembrud fik hun 1903 som Käthi i Hans Højhed. Fra 1908 var hun på Det Ny Teater, indtil hun sammen med sin mand skuespiller Svend A. tog til London. Her debuterede hun 1911 på engelsk som Puk i Shakespeares En Skærsommernatsdrøm på His Majesty’s Theatre. Senere spillede hun Kate i H. Caines The Manxman og Glory i The Christian af samme forfatter. Men Første Verdenskrig gjorde en ende på hendes engelske karriere.

Efter hjemkomsten turnerede EA nogle år i provinsen med et teaterselskab, som hendes mand var leder af. Da han i 1917 blev direktør for Odense Teater, fulgte hun med og blev teatrets førende kvindelige kraft. På teaterdirektør ◊Thorvald Larsens turné 1924-25 fik hun en betydelig succes som Margarete i Goethes Faust. Anmelderne fremhævede især hendes ungdommelige ydre og stemmemæssige virkemidler ved en præstation, der gjorde meget ud af formen. Derefter blev hun ansat ved Casino i Kbh. Hun udførte her en række hovedroller, bl.a. i A. Dumas d.y.s Kameliadamen, og i symbolisten M. Maeterlincks Maria Magdalena udførte hun en rolle, der ikke kunne skabes uden netop denne beherskelse af den skønne form. På en provinsturné i 1932 med Axel Illums selskab var hun Anna Boleyn i Cant af ◊Kaj Munk, der som dramatiker lavede alvorlige karikaturer. Herefter optrådte hun i mindre roller på kbh.ske scener for i 1947 at afslutte sin karriere på Frbg. Teater.

Tegn. fra 1904-05 og fra 1930 af Sophus Jürgensen i Teatermus. Tegn. fra 1921 af Herluf Jensenius i Fr.borgmus. Foto i KB.

Gunnar Sandfeld: Thalia i provinsen, 1968.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Svend Christiansen

 
Professioner
Skuespillere
 
Organisationer
Odense Teater
 
Emneord
Teater · Internationalt arbejde · Udlandsophold
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1900'erne · 1910'erne · 1920'erne · 1930'erne · 1940'erne
 
Regioner
Københavns Kommune
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon