Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Edith Oldrup (1912 - 1999)
Oldrup, Björling Edith Johanne

1912-99, operasanger.

*18.6.1912 i Kbh., †4.6.1999 i Helsingborg, Sverige.

Forældre: sekretær Charles Peter Ferdinand Oldrup Pedersen (1885-1946) og Hulda Marie Larsen (1885-1969).

~28.5.1949 med operasanger Sigurd Carl Björling, *2.11.1907 i Stockholm, †8.4.1983 i Helsingborg, s. af kontorchef Carl-Olof B. og Sigrid Haglund.

I 1939 gik EO i pladestudiet sammen med ◊Aksel Schiøtz for at indsynge Tavlebordsduetten fra ◊J.P.E. Hartmanns opera Liden Kirsten. Det blev den mest yndede indspilning af dette danske nationalklenodie. Begge kunstnere var på deres absolutte højde, og deres skønne stemmer lyste af tindrende blond og blåøjet ungdom. Netop i Liden Kirstens rolle kom EOs evner til deres ret, fordi hun i særlig grad havde forudsætninger for at levendegøre ungdommelig ynde, elskværdighed og naivitet.

EO voksede op i et trygt borgerligt miljø på Frbg., hvor hun tog realeksamen fra den franske skole. Hun holdt selv af at understrege den katolske skoles indflydelse, ikke så meget religiøst som moralsk. Hun var en flittig, lærenem elev med en dejlig stemme. Som 16-årig begyndte hun sin sanguddannelse hos ◊Vilhelm Herold, der blev hendes eneste lærer. Som 20-årig kom hun på Opera-Akademiet på Det Kgl. Teater, og i 1934 debuterede hun som Micaëla i Carmen. Det blev et øjeblikkeligt gennembrud, hvor alle hendes kvaliteter straks trådte frem. Først og fremmest den fine stemme, lys, bæredygtig og egal med en enestående elasticitet. Alt, hvad hun sang, lød legende let, hvilket pladen med Micaëlas arie viser. Hendes dramatiske evner var ganske vist ikke store, men hun havde dækkende udtryk for det uskyldigt-inderlige i rollen. I de følgende år sang hun en række roller inden for det lyriske rollefag, Mozartpartier som Fiordiligi, Despina, Zerlina og Susanna, og det var dette repertoire, der klædte hendes stemme allerbedst. Men hun fik mange andre opgaver, spændende fra Händel over bl.a. Gluck, G. Donizetti og Verdi til G. Puccini. At hun var en fin koloratursanger, demonstrerede hun bl.a. med Vilhelmine i Ungdom og Galskab. Hendes indspilning af Jeg er endnu i Livets Vaar fra dette syngespil er henrivende.

I de 15 år fra 1934 til 1949, da EO var fastansat ved Det Kgl. Teater, sang hun ca. 40 roller. Det blev også til mange pladeindspilninger og til en rolle i en film om ◊C.E.F. Weyse Jeg har elsket og levet fra 1940. Hendes indsyngninger af Weyseromancer på soundtracket til denne film er af en enestående finhed, vel netop fordi Weyses musik står Mozarts nær. Hendes Mimi i La Bohème og Madame Butterfly blev ganske vist meget beundret, men det var tydeligt, at det ikke var i det patetiske, hun havde sin styrke. Hun blev let melodramatisk. I hendes oratoriepartier blev denne svaghed meget synlig. Selvom Gabriel i Haydns Skabelsen var som skrevet for hendes stemme, så ødelagdes virkningen i nogen grad af hendes til tider noget kælne syngemåde med de lidt for rigelige portamenti. EO sang i disse år ved koncerter i Skandinavien og USA. I 1946 blev hun kgl. kammersangerinde. Ved sit giftermål 1949 med den verdenskendte svenske barytonsanger S. Björling bosatte hun sig i Sverige. Dermed gik hendes karriere delvis i stå. Hun gæstesang fra da af en del gange i Danmark, dels på Det Kgl. Teater, dels på Det Ny Scala, hvor hun som Rosalinde i operetten Flagermusen fik et helt nyt publikum i tale. Det lykkedes hende ikke at få en fastere tilknytning til Stockholms opera, men hun sang der nogle gange som gæst, ligesom hun med succes sang på Drottningholms Slottsteater. Senere virkede hun som musikkonsulent ved Gladsakse Musikskole og som sangpædagog i Helsingborg.

Teaterhistorikeren ◊Robert Neiiendam har træffende bemærket, at det nok var “de syngende Perniller”, der var EOs egentlige område inden for operaen. Men dertil skal lægges hendes sans for fusionen af tekst og toner i de lyriske danske romancer. Med sin enestående stemmetimbre har hun på ideel måde forgyldt Weyses og ◊Carl Nielsens enkle sange, sådan som det kan opleves i indspilningerne af Gud ske Tak og Lov og Sænk kun dit Hoved du Blomst. Sidstnævnte sang er genudsendt på cd. EO fik Tagea Brandts Rejselegat 1949, blev ridder af Dannebrogordenen 1960 og modtog Drottningholms fortjenstmedalje i guld 1964.

Mal. fra 1937 af Vilhelm Herold. Tegn.fra 1962 af Hans Lollesgaard i KB. Foto i KB.

Nationaltidende 6.11.1949. Dagens Nyheder 21.10.1956. Aktuelt 11.6.1962.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Sten Høgel

 
Professioner
Sangere
 
Organisationer
Det Kgl. Teater
 
Emneord
Opera · Sang · Undervisning · Udlandsophold · Hædersbevisninger
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1930'erne · 1940'erne · 1950'erne
 
Regioner
Københavns Kommune
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon