Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Karen Westman (1916 - 1970)
Westman, Karen Marie

1916-70, grafiker.

*7.10.1916 i Jena, Tyskland, †17.7.1970 i Fredensborg, Asminderød sg.

Forældre: professor Martin Otto Eppenstein (1876-1942) og oversætter Ellen Augusta Hoffmeyer (1884-1958).

~15.11.1942 med billedhugger ◊Gunnar Millet W., *11.2.1915 på Frbg., †11.4.1985 i Asminderød sg., s. af kemigraf, maler Emil Gustaf W. og modist Agnes Caroline Mortensen.

Børn: Bror (1943), Inge Lise (1945).

KW voksede op i Jena, Tyskland, hvor hendes fader, der var af jødisk herkomst, var professor. Efter studentereksamen i 1935 kom hun på Kunstakademiet i Leipzig, hvor hun påbegyndte en uddannelse som tegner og grafiker 1936. På grund af nazismen flygtede hun i 1938 med familien til Danmark, hvor hendes moder var født. Året efter blev hun optaget på Kunstakademiet hos ◊Aksel Jørgensen og senere på den grafiske skole samme sted. På akademiet mødte hun sin kommende mand Gunnar W. I 1943, da hun netop havde debuteret på Kunstnernes Efterårsudstilling, blev hun endnu engang tvunget til at afbryde sit arbejde og sammen med sin mand flygte til Sverige på grund af den tyske besættelsesmagts forfølgelse af jøder. KW var på flugttidspunktet gravid. Ved billedhuggeren ◊•Astrid Noacks mellemkomst fik parret husly og hjælp i Uppsala hos billedhuggeren Bror Hjort, som de opkaldte deres søn efter.

Da KW og hendes familie vendte hjem fra Sverige i 1945, havde de nogle år med dårlige økonomiske forhold. Skønt de begge arbejdede ihærdigt med deres værker og også var anerkendte kunstnere, kneb det med salget, måske fordi de var for beskedne og ikke rigtig forstod at gøre opmærksom på deres arbejder. KW udstillede dog på Charlottenborgs Efterårsudstilling 1947-48 og igen i 1950, 1952 og 1958. Desuden deltog hun i flere større udstillinger i Danmark og udlandet, bl.a. Nordisk Grafik Union i Stockholm 1948, Dansk Grafik i Prag 1948, Dansk Grafik på Fyns Kunstmuseum 1952, Peintures et gravures danois i Paris 1953, Dansk Nutidskunst på Charlottenborg 1956, Exposition de sculptures et art graphique danois i Paris 1958 og Kvindelige Kunstneres Samfunds udstilling på Åbo Kunstmuseum 1961. Hertil kom flere separatudstillinger i Danmark, nogle af dem sammen med ægtefællen. KW var medlem af flere kunstnersammenslutninger, fra 1950 Den Polykrome, fra 1956 Grønningen og endelig fra 1966 Corner.

Så længe børnene var små, var motiverne for KWs tegninger, træsnit og grafiske arbejder ofte familiescener, fx Gunner W. arbejdende i atelieret og børnene, der modellerer eller tegner. Samtidig stod hun ofte selv model til ægtemandens skulpturer. Hendes kunstneriske udtryk ændrede sig markant i løbet af årene. De tidligste grafiske værker fra slutningen af 1930’erne var tydeligt præget af den tyske ekspressionisme med deres kontante tegning og skarpe kontraster mellem lys og skygge. Men efter kontakten med den danske kunstverden og især læreren Aksel Jørgensen kom en fin naturiagttagelse til udtryk. Opholdet i Sverige ændrede hendes kunst i retning af det monumentale og forenklede, hvilket skyldtes påvirkning fra Hjort og svensk almuekunst. I hendes sidste år var motiverne ofte landskaber, enten de danske eller landskaber tegnet på studieture med familien til udlandet, gerne med spor af mennesker. Fra 1949 og i årene fremover besøgte hun sammen med sin mand Frankrig, Italien, Grækenland og Marokko. Flere af rejserne blev betalt med stipendier, og hun fik bl.a. Christen Dalsgaards Legat 1950, Eibeschütz’ Præmie 1951, Akademiets grafikerpris 1952 og Politikens Magasins tegnerpris 1954. KW er repræsenteret på museer i Danmark og Sverige.

I 1950’erne og 1960’erne illustrerede KW flere bøger med grafiske arbejder. Hendes fine iagttagelsesevne, glæde ved menneskelivets hverdagshændelser og sans for det enkle og letopfattelige, men dekorative, kom fint til sin ret her. Blandt opgaverne kan nævnes hendes illustrationer til ◊Paul la Cours Græske digte, 1958, hvis tegnede og ætsede billeder blev skabt på en fire måneders studietur til Grækenland samt hendes enkle og stærke træsnit til ◊Frank Jægers Årets ring, 1969, trykt efter de originale stokke. I de sidste ti år arbejdede KW også med marionetteater, og hun udgav 1960 de to marionetkomedier Den forheksede by og Stormvejret og senere marionetkomedien Digteren og hans mave, 1964. Efter hendes død udkom skyggespillet Den rejsende, 1971. Bøgerne var illustreret med hendes egne litografier og træsnit.

Selvportræt fra 1954. Foto i KB.

Bent Irve (red.): Dansk grafik, 1985. Bent Irve: Karen Westman, 1973. Grafik I 2/1971.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Lisbet A. Lund

 
Professioner
Tegnere · Grafikere
 
Organisationer
Charlottenborg · Den Polykrome · Grønningen · Corner
 
Emneord
Træsnit · Grafik · Udlandsophold
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1940'erne · 1950'erne · 1960'erne
 
Regioner
Tyskland
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon