Home
spacer spacer
Forord til DKL Online
Søgevejledning
Brugernes bidrag til DKL
Om den trykte udgave
Enkel søgning
Avanceret søgning
 

Nyt og aktuelt om køn

Hold dig ajour med den nyeste viden om ligestilling, køn og forskning

Klik dig ind på KVINFO Nyt

KVINFOs ekspertdatabase

Find navne, når der skal udpeges medlemmer til råd, nævn, udvalg og bestyrelser. Find navne, hvis der er brug for en ekspertudtalelse. Det er gratis, den er opdateret.

Søg

Ellen Rindom (1877 - 1922)
Rindom, Ellen Mathilde

1877-1922, skuespiller.

*25.12.1877 i Kbh., †9.5.1922 smst.

Forældre: fotograf Carl Heinrich Ludolph Diedrich (1834-1905) og Helga Wilhelmine Valentin (1850-97).

~28.4.1911 med forfatter, skuespiller ◊Svend Peter Christian R., *30.6.1884 i Kbh., †10.12.1960 smst., s. af sognepræst Axel Frederik Laurits R. og Johanne Vibeke Birch.

Børn: Jessie Helga (1903).

ER debuterede i 1894 17 år gammel på Folketeatret. Kort tid efter blev hun engageret i provinsen, hvor hun turnerede med teaterdirektør ◊August Rasmussens selskab. Disse rejseår fik stor betydning for hendes udvikling og selvstændighed, og hun fik en uddannelse, der dengang ikke stod meget tilbage for københavnerteatrenes. 1900 vendte hun tilbage til Folketeatret og havde stor succes som titelpersonen i operetten Frk. Nitouche. Tre år senere kom hun til Århus Teater og var dér en af hovedkræfterne, indtil hun i 1905 slog sig endeligt ned i Kbh. Hun blev en af Casinos yndede heltinder i folkekomedien, og efter et par år fulgte hun med Casinos direktør ◊Fritz Petersen til Dagmarteatret. Ved dette teater, hvis publikum stillede større forventninger til menneskeskildring og nuanceret spillestil, udviklede ER sin individuelle personlighed og skabte sig en fortjent plads blandt hovedstadens fremmeste skuespillere. Hun høstede en stor personlig sejr og grundfæstede sin popularitet, da hun i 1914-15 spillede gadetøsen Eliza i B. Shaws Pygmalion og med stor dygtighed personificerede udviklingen frem til verdensdamen.

Da ER atter i 1917 lod sig se på Folketeatrets scene, var det som seriøs karakterskuespiller. Hun spændte vidt, men virkede måske mest overbevisende, når hun skulle gengive de stille eksistenser, hvor hendes evne til at opsamle de mange små detaljer og karaktertræk gjorde de jævne koner, som titelrollen i G. Hermanns Jette Geberts og den udslidte arbejderkone i J. Galsworthys Lige for Loven både levende og forunderligt hjertegribende. Således fremstillede hun i ◊Gustav Esmanns I Stiftelsen alderdommens nådesløse ensomhed, så gråden sad tilskuerne i halsen, og hendes spil som den blinde moder i En Mo’rs Øjne, skal have gjort det stærkeste indtryk. Hele sin karriere arbejdede ER strengt med sig selv for at opnå den hudløse indlevelse, der danner rollens karakter, og hun, der selv havde oplevet, hvor uvenligt teaterverdenen kan tage imod unge debutanter, var uselvisk og hjælpsom over for yngre kolleger. Den 8. maj 1922 spillede ER en af sine store succeser, den barokke pantelånerske Fru Holznagel i ◊Harald Tandrups Den berømte Frue. Det blev hendes sidste møde med publikum, dagen efter valgte hun døden, kun 45 år gammel. ◊Robert Neiiendam skriver i Folketeatret 1845-1945: “Men trods al den Glæde, hendes kunstneriske Arbejde bragte hende, var Livet blevet hende en Byrde.”

Tegn. af Carl Jensen i Fr.borgmus. Tegn. fra 1910 af E. Utzon-Frank i Teatermus. Relief fra 1917 af Regnar Bjelke på Teatermus. Foto i KB, Teatermus.

Albert Bayer: Aarhus Theater, 1925. Robert Neiiendam: Folketeatrets Historie 1857-1908, 1919. Teatret 14/1914-15, 21/1921-22.

Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.

Viben Bech

 
Professioner
Skuespillere
 
Organisationer
Dagmarteatret · Folketeatret
 
Emneord
Teater
 
Tidsperioder
1900-tallet · 1900'erne · 1910'erne · 1920'erne
 
Regioner
Københavns Kommune
Digital udgave © Copyright 2003 KVINFO
Tilbage til resultatliste  |  Ny søgning



Printer ikonspacerPrint     Forstør teksten     Formindsk teksten

Tegnforklaring

* = født
† = død
~ = gift
◊ = optaget i Dansk biografisk leksikon
• = optaget i Dansk Kvindebiografisk leksikon