Anna Borg (1903 - 1963) Borg, Anna Gudmundina Gudrun
1903-63, skuespiller. *30.7.1903 i Reykjavik, †14.4.1963 ved Oslo. Forældre: kæmner Borgthór Jósefsson (1860-1934) og skuespiller Stefania Gudmundsdóttir (1876-1926). ~5.8.1932 med skuespiller ◊Poul Hagen Reumert, *26.3.1883 i Kbh., †19.4.1968 smst., s. af skuespiller ◊Elith Poul Ponsaing R. og danser Athalia Henriette Anna Flammé. Børn: Stefan (1934), Torsten (1935). AB var datter af Islands store skuespillerinde Stefania Gudmundsdóttir og allerede som barn scenevant i barneroller gennem sin optræden sammen med moderen. Da der ikke fandtes en egentlig teateruddannelse i Reykjavik, sendte hendes forældre hende på opfordring af teaterdirektør ◊Adam Poulsen, der 1925 gæstede Island, til Kbh., hvor hun 1925-27 gennemgik Det Kgl. Teaters elevskole med bl.a. Poul Reumert som lærer. Hendes første sceneoptræden var 6. dame i Henrik Ibsens Kærlighedens Komedie og Leonora i ◊Ludvig Holbergs Den Stundesløse, men den egentlige debut fandt sted i 1929 med hovedrollen som Maria i R. Schildts Galgemanden i samspil med Reumert. AB sled med det danske sprog og optrådte i de følgende år i ungpigeroller, bl.a. som Anne Boleyn i ◊Kaj Munks Cant, 1931, som Margareta i Goethes Faust, samme år, og som Agnete i ◊J.L. Heibergs Elverhøj. Hun fik endvidere en række roller i ◊Adam Oehlenschlägers skuespil, bl.a. Valborg i Axel og Valborg og Gudrun i Kjartan og Gudrun. Det var søde, uskyldige piger, som hun forlenede med stor poetisk udstråling. Især var hun glimrende i Oehlenschlägers stykker, hvis kvinderoller havde lighed med kvindetyperne i de islandske sagaer. AB blev i 1932 gift med Reumert i Reykjavik, og i de følgende somre opholdt de sig med deres to børn i sommerhuset ved Kandestederne eller i Reykjavik, hvor hun gæstespillede flere gange. Sammen med sin ægtefælle var hun ansat på Dagmarteatret 1934-36 for atter i 1938 at vende tilbage til Det Kgl. Teater, hvor hun følte sig bedst tilpas. I disse år åbnede nye forfattere for andre sider af talentet. Med Klytaimnestra i Sartres Fluerne, 1946, Regine Gidden i Lillian Hellmans De små Ræve, 1947, og Laura i Strindbergs Faderen, 1950, tildeltes hun karakterroller, som hun gennem sit statuariske og storladne spil gav et eget særpræg. Under et gæstespil i Reykjavik i 1951 blev AB alvorligt syg af galdesten, og først efter flere års sygdom betrådte hun atter scenen i 1954. Sygdommen havde dog tæret på hende, også på hendes udseende, men hun formåede alligevel at skabe en monumental og uforsonlig Dronning Elisabeth i Schillers Maria Stuart. I disse år var hun tillige lærer ved operaskolen og iscenesatte bl.a. Verdis to operaer Maskeballet og Rigoletto på Det Kgl. Teater. Men også moderne dramatik satte hun i scene som fx ◊H.C. Branners Thermopylæ, 1958, med Reumert som professoren, og L. Verneuils Elsker-elsker ikke på Ålborg Teater i 1960. Inden AB omkom ved en flyulykke, nåede hun i 1961 at skabe endnu en Oehlenschlägerrolle som Dronning Bera i Hagbart og Signe. Hun var måske den sidste skuespillerinde, der evnede at levendegøre denne forfatters kvindeskikkelser. Den store patos, som var hende velkendt fra traditionen i hendes hjemland, blev med tiden hendes styrke. Året efter ABs død udgav Reumert i 1964 Anna Borgs erindringer. Hun tildeltes i 1941 Ingenio et arti. Tegn. fra 1931 af Victor Thomsen og fra 1956 af Otto Christensen i Fr.borgmus. Statuette af Axel Locher på Teatermus. Foto i KB. Svend Kragh-Jacobsen: Teateraftener, 1980. Svend Kragh-Jacobsen: Teatermosaik, 1979.
Optaget i Dansk Biografisk Leksikon.
Jytte Wiingaard
Skuespillere · Instruktører
Det Kgl. Teater
Teater · Hædersbevisninger
1900-tallet · 1920'erne · 1930'erne · 1940'erne · 1950'erne · 1960'erne
Island
|