|
 |
Tilbage til søgeresultat »
Cathrine Hasse |  |
Titel | Professor, forskningsleder, antropolog
|
| Arbejde | Aarhus Universitet, DPU Institut for Uddannelse og Pædagogik - Læring Bygning A, lok. 211b Tuborgvej 164 2400 København NV Tlf.: +45 88 88 94 82 Mobil: +45 23 23 36 31
pure.au.dk/portal/da/caha@dpu.dk
|
| | Kompetencer | | Teknologiforståelse | | Læringsteori | | Kulturpsykologi | | Kulturøkologi | | Antropologisk metode | | Robotteknologi | | Universitetskulturer i naturvidenskab og humaniora | | køn og feltarbejde | | Uddanneklsesteknologi | | Uddannelsesforskning | | kognitiv og psykologisk antropologisk læringsteori |
|
| Uddannelse | | ph.d., Københavns Universitet, Institut for Antropologi, 2000 |
|
| Ansættelser | Cathrine Hasse er forskningsleder, professor, Århus Universitet, afd. DPU-København, Institut for Læring, 2008-,
tidligere lektor samme steds ved Institut for Pædagogisk Psykologi, 2002-08 | | tidligere ansat, Københavns Universitet, Institut for Antropologi |
|
| Tillidsposter og medlemskaber | | medlem af bestyrelsen, Danmarks Pædagogiske Universitet, 2005-06 | | medlem af ISCRAT - International Society for Cultural Research and Activity Theory | | medlem af 4S - Society for Social Studies of Science | | medlem af Society for Psychological Anthropology - American Anthropological Association | | medlem af Vidennet Forskningsnetværket | | medlem af Netværk for Kulturanalyse i Danmark |
|
| Udmærkelser | | Technucation projektet, Det Strategiske Forskningsråd | | modtaget 12 millioner kroner fra det Strategiske Forskningsråd til forskning i teknologiforståelse 'Technological Literacy' og uddannelseskultur | | modtaget 7 millioner kroner fra EUs 6. rammeprogram til forskning til afdækning af forskelle vedr. køn, kultur, fag og uddannelse i Europa |
|
| Produktion | | Cathrine Hasse har bl.a. skrevet bogen "An Anthropology of Learning" Springer, 2015 | | "Praksislæring af teknologiske artefakter", sammen med Oliver Tafdrup, i "Teknologiforståelse: på skoler og hospitaler", red. sammen med Katia Dupret, Aarhus Universitetsforlag, 2012 | | bogen "Kulturanalyser i organisationer. Begreber, metoder og forbløffende praksisser.", Forlaget Samfundslitteratur, 2011 | | "A Review of Psychological Anthropology. In Mind, Culture and Activity", Spring 2011 | | "The Anthropology of Learning and Cognition", i "Encyclopedia of the Sciences of Learning", entry 738. Hamburg: Springer Verlag, 2011 | | Special issue af Science Studies om universitetet som arbejdspladskultur. "Scientific Workplace Cultures in Physics", sammen med Stine Trentemøller, i "Science Studies", 2011 | | "The Method of Culture Contrast" sammen med S. Trentemøller, i "Qualitative Research in Psychology", Volume 6, Issue 1 & 2, 2009 | | artiklen "Herkules, Klanen og Arbejdsbierne: motivation og innovation i tre arbejdspladskulturer", i "Ledelse i Dag", 2009 | | "Learning and transition in a culture of professional identities European Journal of Psychology of Education, 2008 | | "Cultural Models of Physics. An Analysis of Historical Connections Between Hard Sciences, Humanities and Gender in Physics. In University Science and Mathematics Education in Transition, O. Skovsmose and P. Valero eds. Hamburg: Springer Verlag, 2008 | | "Cultural Body Learning - The social designation of institutional code-curricula. In Body and learning. (Schilhab, T. M. Juelskjær and T. Moser eds.). Emdrup: The Danish School of Education Press, 2008 | | "Break the Pattern! critical enquiry into three scientific workplace cultures: Hercules, Caretakers and Worker Bees", www.upgem.dk, 2008 | | "Acknowledging Materiality as Agential Literacy" sammen med Hojer, M., i "Gender and Citizenship in a Multicultural Context", red af Andrea Peto – B. Waaldijk, E. Oleksy, Peter Lang, Internationaler Verlag, Hamburg, 2007 | | "Mødet: Den antropologiske læreproces", i "Ind i verden - En grundbog i antropologisk metode", red. af Kirsten Hastrup, Hans Reitzels Forlag, 2003 | | projektleder af projektet "Videnskabens kulturelle dimensioner", Forskningsrådene, 2002-05 | | artiklen "Gender Diversity in Play with Physics", i "Mind, Culture and Activity", vol 9,nr. 4, 2003 | | "Køn og Magt i Akademia", sammen med D.M. Søndergaard, i "Kønsmagt under forandring", red. af Anette Borchorst, København, Hans Reitzels Forlag, 2002 | | "Kultur i bevægelse: Fra deltagerobservation til kulturanalyse – i det fysiske rum", København, Forlaget Samfundslitteratur, 2002 | | "Situeret læring og praksisfællesskab", i "Kvinder, Køn & Forskning", nr. 1, 2000 | | ph.d.- afhandlingen "Kraftfeltet - kulturelle læreprocesser i det fysiske rum", Institut for Antropologi, 2000 | | reviewer, "Social Studies of Science" og "Outlines - Critical Social Studies" |
|
| | Sprog | Cathrine Hasse har dansk som modersmål og behersker engelsk og italiensk |
|
| | | |
 Printervenlig udgave
|
 |
|