|
 |
Tilbage til søgeresultat »
Anne Holmen |  |
| | | Kompetencer | | flersprogethed, parallelsproglighed | | flersprogethed i akademiske miljøer | | sociolingvistik | | uddannelsesforskning | | sprogforskning i dansk | | tosprogethed | | tilegnelse af andetsprog | | børns sprog | | multikulturalisme | | sprogpolitik | | interkulturel pædagogik | | sprogpædagogik | | samarbejde med sprogbrugere på andre sprog som polsk, tyrkisk, arabisk og grønlandsk |
|
| Uddannelse | | ph.d., København Universitet, 1989 | | cand.mag. i engelsk og lingvistik, 1983 |
|
| Ansættelser | Anne Holmen er professor i parallelsproglighed, Københavns Universitet, 2011- | | professor i dansk som andetsprog og tosprogethed, Danmarks Pædagogiske Universitet, DPU, 1999-2011 | | lektor i fremmedsprogspædagogik, Københavns Universitet, Institut for Nordisk Filologi, 1991-99 | | seniorstipendiat, Danmarks Lærerhøjskole, 1987-91 | | ph.d.-studerende, Københavns Universitet, Institut for Almen og Anvendt Sprogvidenskab, 1983-87 |
|
| Tillidsposter og medlemskaber | | medlem af Det fri Forskningsråd/Kultur og Kommunikation | | suppleant i ekspertgruppen Nordens Sprogråd | | tidligere redaktør og initiativtager til fagfællebedømt Nordisk Tidsskrift for Andetsprogsforskning, NORDAND | | tidligere formand for Københavns Sprogcenters bestyrelse |
|
| Udmærkelser | | Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, LVUs, Underviser- og udviklingspris, 1998 | | Gymnasielærerforeningens Jubilæumspris, 1993 | | Hebe-prisen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, 2008 |
|
| Produktion | Anne Holmen har bl.a skrevet "Den gode gartner og ukrudtet. Om minoritetselever i grundskolens danskfag", i "Dannelse og kulturarv i globaliserede samfund", red. Claus Haas, Aarhus Universitetsforlag, 2011 | | "Skal sprogcentrene have en sprogpolitik?", i "Fokus", nr.52, 2010 | | "Second Language learning" sammen med Juni Söderberg Arnfast og J. Normann Jørgensen, i "International Encyclopedia of education", Bind 5, 2010 | | "Er det danske samfund et-, to- eller flersproget, og er det overhovedet vigtigt?", i "Det rum[me]lige sprog", Dansklærerforeningen, 2009 | | "Multilingualism in education. In favour of a dynamic view of languages", i "Teacher Diversity in Diverse Schools", Kjørven & Ringen (eds.), Challenges and Ooportunities for Teacher Education, 2009 | | "Sproglig diversitet blandt eleverne i grundskolen - fra problem til potentiale", i "Sprogfag i forandring", red. Michael et al. Byram, Pædagogik og praksis", Samfundslitteratur, 2009 | | "Et besøg på Civilisationsmuseet i 2025. 50 år med tosprogede elever i folkeskolen", sammen med Bergthóra Kristjansdóttir, www.folkeskolen.dk | | "Pædagogisk praksis", i "Tosprogede børn i det danske samfund.", af red. Martha Sif Karrebæk, Hans Reitzels forlag, 2006 | | "På vej mod en interkulturel pædagogik i Danmark", i "Pædagogisk antropologi - et fag i tilblivelse.", red. af Krejsler, Kryger og Milner, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2005 | | "Klare Mål i sprogpædagogikken", i "Interkulturel Pædagogik. Flere sprog - problem eller ressource.", red. af Christian Horst, Kroghs Forlag, 2003 | | "Aspekter af dansk som andetsprog", i "Fremmedsprog i den danske skole", red. af S. Holm-Larsen, Dansk Skolemuseum, København, 2002 | | "Betydningen af sprog, tosprogethed og sprogligt bårne kulturformer for integrationsprocesserne", AMID Working paper series 23, 2002 | | "Sproglig mangfoldighed", i "Sprogforum", 19, Temanummer i anledning af det europæiske sprogår, oversat til engelsk, tysk og fransk, 2001 | | "Dansk som andetsprog er kommet for at blive", i "Dansk - vejen til integration", Modersmålsselskabets årbog 2001, Reitzel, 2001 | | "Tosprogethed", i "Den Store Danske Encyklopædi", bind 19 | | "Processability in Scandinavian Second Language Acquisition", "Studies in second language acquisition", 23(3), 2001 | | "Har vi en dansk sprogpolitik? Om holdninger til sproglig mangfoldighed i Danmark", i "Sprogs status i Danmark år 2011", sammen med E. Glahn, B. Hammarberg, A. Hvenekilde m.fl, red. sammen med J.N. Jørgensen, Danmarks Pædagogiske Universitet, Københavnerstudier i tosprogethed 32, 2000 | | "Dansk som andetsprog: fag og faglighed", i "På sporet", red. sammen med G. Østergaard Nielsen, K. Lund, Undervisningsministeriet, 1999 | | "Studier i dansk som andetsprog", red. sammen med K. Lund, Akademisk Forlag, 1999 | | "Indvandrere og sprog", i "Voksenpædagogisk Opslagsbog", red. af H. Cornelius og K. Schnack, Chr. Ejlers, 1998, 2. reviderede udgave | | "Ambiguity in Greenlandic Language Education", i "Perspectives on Foreign and Second Language Pedagogy", sammen med J. Gimbel, red. af D. Albrechtsen, B. Henriksen, I. Mees m.fl., Odense University Press, 1998 | | "Teaching Majority and Minority Mother Tongues in Denmark", i "Teaching the Mother Tongue in Multilingual Europe", sammen med J.N. Jørgensen, red. af W. Tulasiewicz & A. Adams, London, Cassell, 1998 | | "Indvandrere > Undervisning", i "Den Store Danske Encyklopædi", bind 9, 1997 | | "Børnenes indbyrdes sprogbrug", i "Forskningsrapport om integration samt sprogkundskaber og sprogundervisning i folkeskolen", red. af A. Abelsen, Inerisaavik og Grønlands Hjemmestyre, 1997 | | "Udviklingslinier i tilegnelsen af dansk som andetsprog - en kvalitativ-kvantitativ analyse", Københavnerstudier i tosprogethed 12, redigeret ph.d. afhandling, Danmarks Lærerhøjskole, 1990 |
|
| | Sprog | Anne Holmen har dansk som modersmål, behersker engelsk, læser tysk, svensk og norsk og har kendskab til fransk og spansk |
|
| | | |
 Printervenlig udgave
|
 |
|