|
 |
Tilbage til søgeresultat »
Bjørg Kjær |  |
Titel | Lektor, Forsker, forfatter
|
| | | Kompetencer | | pædagogisk kvalitet og god praksis | | børn i udsatte positioner | | fortællinger om børn og barndom | | skoleliv og institutionsliv | | børneliv | | etnicitet | | børnekultur | | kommunikation, sprog og pædagogik | | samarbejdsrelationer: pædagog, medhjælper, forældre, lærer | | forældreskab, pædagogidentitet, læreridentitet | | kulturanalyse |
|
| Uddannelse | | ph.d. i etnologi | | cand.mag. i folkloristik og retorik |
|
| Ansættelser | Bjørg Kjær er Lektor Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2015- | | ansat som adjunkt på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2011- | | vikarierende lektor på Malmö Högskola, 2010-11 | | ansat på Professionshøjskolen København UCC, Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion, 2006-08, Professionsinstitut for almen pædagogik, socialpædagogik og specialpædagogik, 2008-10 | | forskningsprojektet "Institutionskultur og basispladspædagogik" om børnehaver med børn i psykosociale vanskeligheder, 2007-09 | | forsker, Learning Lab Denmark, DPU, 2002-06 | | medarbejder på projektet "Læreplaner i Dagtilbud", Danmarks Pædagogiske Universitet, 2005-06 | | medarbejder på projektet "Sølv og guld - læring i dagtilbud", Learning Lab Denmark, 2003-05 | | medarbejder på projektet "Fremtidens fritidspædagogik", BUPLs udviklingsfond og Hvidovre kommune, 2004 | | projektet "Pædagogmedhjælperens kompetencer", baseret på interview og feltarbejde, 2004 | | medarbejder på socialministeriets evaluering af dagtilbud til børn, Center for Institutionsforskning ved Højvangseminariet, RUC og Center for Alternativ Samfundsanalyse, 2001-02 | | medarbejder på projektet "Børn, forbrug og kulturel myndighed", ved ph.d. Jesper Olesen, Syddansk Universitet, Odense, 2001 | | forskningsassistent på Københavns Universitet på forskningsprojekt om ungdomsproblemer i København, 1995 | | medarbejder på projektet "Legen lever", ved Egmontfonden og Brøndby kommune, 1992 |
|
| Tillidsposter og medlemskaber | | medlem af Forum för skolans forskernetværk |
|
| | Produktion | Bjørg Kjær har bl.a. skrevet "Inkluderende pædagogik. God praksis og gode praktikere", Akademisk Forlag, 2010 | | "Danska förskollärares arbete med pedagogiska läroplaneroch barn med särskilda behov", i "Skolvardag och framtidsambitioner. Etnologiska perspektiv på utbildning" redigeret af Birgitta Meurling og Göran Nygren, Rapportserie Forum för skolan, Uppsala universitet, 2009 | | "Børn med behov for en særlig pædagogisk indsats", i "Når loven møder børns institutioner" red. af Jesper Olesen, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2007 | | "Framtiden och ögonblickets dans. Om möten mellan barn, pedagoger, medhjälpare och föräldrar", i "Kulturnavigering i skolan" Arvastson, Gösta og Ehn, Billy red. Gleerups, Stockholm, 2007 | | ”Sårbare børn og deres familier”, "Individ, institution og samfund" grundbog til den nye pædagoguddannelse, redigeret af Peter Mikkelsen og Signe Holm-Larsen, Kroghs forlag, 2007 | | ""Skønheden og Udyret" - møde mellem far og Karen på Blå stue", i "Børnekultur i hele landet", Handlingsplan for 2006-07/Statusrapport for 2005, Børnekulturens netværk, 2006 | | "Børn med behov for en særlig pædagogisk indsats", i "Pædagogiske Læreplaner i dagtilbud – undervisningsmateriale", sammen med Skrydstrup, Rasmussen & Bøgeskov, Styrelsen for Social Service, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2006 | | "Børn og barndom på fritidshjem. Et folkloristisk studie af fortolkning og forhandling om barnlig identitet", Learning Lab Denmark og Göteborgs universitet, 2005 | | "Børn med særlige behov", i "Informationshåndbog om pædagogiske læreplaner i dagtilbud", sammen med Ingelise Skrydstrup, Styrelsen for Social Service, Socialministeriet og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005 | | artiklerne "At få øje på hverdagskompetencer",
"Måltidet – et socialt og kulturelt mødested",
"At blive sig selv ved at være en anden",
"Fra mundtlighed til skriftlighed og tilbage igen",
"Skriftlighed – hvordan?", alle i Guldguiden, Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender, 2005 | | "Hvordan opfatter børn deres institutionsliv? Kan vi vide det – hvordan?", i "Fremtidens Fritidspædagogik", et udviklingsprojekt støttet af BUPLs udviklingsfond og Hvidovre kommune, 2004 | | "Den lille forskel? Om pædagogmedhjælperes billeder af os og dem. Fortællinger og forhandlinger om arbejdsmæssig identitet", i "Midt imellem. Jubilæumsskrift i anledning af Pædagogisk Medhjælperforbunds 30 års jubilæum", red. Bayer et al., 2004 | | "Selvfølgelighed, sproglighed og tavshed", i "Feltarbejde blandt børn. Metodologi og etik i etnografisk børneforskning", hovedforfattere og redaktører Susanne Højlund og Eva Gulløv, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag, A/S, København, 2003 | | "Barndomssyn, børn og kultur: Mangfoldighed, identitet og kultur", i "VERA, Tidsskrift for pædagoger", nr.4, 2002 | | "Barndom, voksendom, pædagogdom. Pædagogen, den professionelle fornuft og magten. Om pædagogens praksis som diskursiv handling, om magtsprog og modsprog og om fritidshjemmet som rituel arena", i "Danskbogen", Anne Petersen, red., forlaget Klim, 2001 | | "Barndom før og nu: Fortællinger om tid, generationer, professionalisme og det gode liv", i "Nord Nytt, Nordisk Tidskrift för etnologi och folkloristik", nr. 77, tema: historieforståelse, 1999 | | "Narrativ kulturanalyse", delrapport fra forskningsprojektet "Udstødelsesprocesser blandt unge i København", Københavns Universitet og Københavns kommune, socialdirektoratet, afd. for børn og unge, 1995 |
|
| | Sprog | Bjørg Kjær har dansk som modersmål og behersker svensk og engelsk, tysk mundtligt |
|
| | | |
 Printervenlig udgave
|
 |
|