|
 |
Tilbage til søgeresultat »
Kirsten Justesen |  |
Titel | Billedhugger, scenograf
|
| | | Kompetencer | | skulptur | | installationskunst | | feministisk æstetik | | body art | | rum & form | | udsmykning | | performance | | visuel dramaturgi | | scenografi |
|
| Uddannelse | | cand.phil., 1977 | | uddannet ved Kunstakademiets billedhuggerskole, 1975 |
|
| Ansættelser | Kirsten Justesen er billedhugger og scenograf med eget atelier | | professorvikar på skulpturlinien på Konsthögskolan i Stockholm, 1994. Gæsteprofessor på kunstakademier i Skandinavien og USA | | afdelingsleder på scenografuddannelsen, Statens Teaterskole, 1985-90 | | undervisningsassistent i scenografi på Institut for Teatervidenskab, Københavns Universitet, 1982-85 |
|
| Tillidsposter og medlemskaber | | bestyrelsen, Odin Teatret, 1996-2013 | | Kunstnersamfundet 1980 og af Akademiet for de Skønne Kunster, 1987-2011, 2014- | | Kunstnersamfundets Jury, 2008-14 | | bestyrelsen, Kalejdoskop, 2003-09 | | Billedkunstrådet, 2002-03 | | Akademiraadets Bygningsudvalg, 1989-2003 | | Akademiraadets forretningsudvalg og faggruppeformand for billedhuggergruppen, 1999-2002 | | bestyrelsesformand Kunsthallen Brandts Klædefabrik, 1987-2001 | | Nordisk konst- og Konstindustrikomittéen, NKKK, 1994-97 | | Nordisk Kunstforbund, 1990-93 | | bestyrelsen Ole Haslunds Kunstnerfond 2001-2013 | | bestyrelsen, Direktør J.P.Lund og hustru Vilhelmine Bugge’s legat fra 2004-2014 |
|
| Udmærkelser | | Thorvaldsen Medaljen, 2005 | | Anna Nordlanderprisen, 2003 | | Carl-Nielsen & Anne Marie Carl-Nielsens Legatets hæderspris, 2002 | | Viggo Jarls legat, 2001 | | Niels Wessel Bagge Art Foundation, 1999 | | Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, 1998 | | Eckersberg Medaljen, 1996 | | Ny Carlsbergfondens Udlandsstipendie for billedhuggere, 1995 | | Statens Kunstfonds 3-årige stipendie, 1994 | | Henry Heerups Legat, 1989 og 1993 | | Anne Marie Telmanyi Prisen, 1991 | | Ole Haslunds Kunstnerfond, 1988 |
|
| Produktion | Kirsten Justesen har aktuelle udstillinger, se www.kirstenjustesen.com | | interview med Kirsten Justesen i artiklen "Kirsten Justesens nye udstilling viser andre tider", af Malene Vest Hansen, KVINFOs webmagasin Forum for køn og kultur, online: http://www.kvinfo.dk/side/561/article/810/ , 2008
http://www.smk.dk/udforsk-kunsten/kunsthistorier/kunstnere/vis/kirsten-justesen-foedt-1943/
http://channel.louisiana.dk/video/kirsten-justesen-my-body-my-gaze | | "EN TEKNOLOGISK HINDE- for day, night, hot,cold", udsmykning på Århus Iniversitet, sammen med arkitekt Jane Havnhøj, 2006 | | repræsenteret i private og offentlige samlinger, bl.a. Statens Museum for Kunst, Kobberstiksamlingen, KUNSTEN Museum for Moderne Kunst, Aalborg, Kunstmuseet Brundlund slot, Danmarks Keramikmuseum, Ny Carlsbergfondet, Museet for Samtidskunst, Roskilde, Randers Kunstmuseum, Museum Anna Nordlander og Hälsingborg Museerne, Sverige | | Koncept og scenografi til "DIAMONDS" og "PINK LADY" med Randi Patterson Company 1994-98, scenograf på "Det Nye Spil om enhver", Nyt Dansk Danseteater, 1997, "Svanekød", Grønnegårdsteatret, 1996, "Verden er våd og lys", Jomfru Ane Teatret, 1993, "Partitur", Cafeteatret, 1991, "En god dag", Ålborg Teateret, 1991. Fiolteatret i 1970erne. Aarhus Studenterscene i 1960erne
ARKIV: Teatermuseet på Hofteatret | | udgivet RE KOLLEKTION, Nordjyllands Kunstmuseum/ KUNSTEN 1999; KORS DRAG, Brøndum 1999; MELTINGTIME #11 2003; MELTING IN TIME 2007; 64 SYSLER & SAMLINGER Kvindemuseet, 2008; ICE SCRIPT Meltingtime #17, 2013 i kommision hos Gyldendal | | holder foredrag om feministisk æstetik, bodyart, rum og form, performance, kvindelige kunstner og egne arbejder | Kirsten Justesens aktiviteter spreder sig over genrer fra body art og performance til skulptur og installation, har baggrund i 1960’ernes avantgardemiljøer, blev pioner indenfor tredimensionale kunstformer, der inddrager kunstnerens en krop som materiale, eksperimenter har førtetil feministiske kunst, og bredere undersøgelse af forholdet mellem krop, rum og sprog |
|
| | | | | |
 Printervenlig udgave
|
 |
|