|
 |
Tilbage til søgeresultat »
Karin Westerlund |  |
Titel | Filminstruktør, billedhugger, kunstner, forfatter
|
| | | Kompetencer | | film | | rum | | installationer | | skulptur | | billeder | | menneskelige relationer | | Mellemøsten | | Skandinavien | | kvinder i arabiske lande | | kvinder og kunst |
|
| Uddannelse | | uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, København, ved Professor Willy Ørskov og Hein Heinsen, 1979-86 | | gennemgået Witney Independent Study Program, New York City, 1981-82 |
|
| Ansættelser | Karin Westerlund er billedhugger og filminstruktør, og har undervist ved bl.a. Danmarks Designskole, Statens Teaterskole i København, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Filmskolen i København | | gæsteprofessor ved Kunstakademiet, Sverige, 1997 og 1998 | | bor og arbejder henholdvis i Danmark, Sverige og Egypten |
|
| Tillidsposter og medlemskaber | | medlem af Kunstnersamfundet og Danske Filminstruktører, 1990- |
|
| Udmærkelser | | Sveriges største filmpris, ”Mai Zetterling Prisen”, ved Gøteborgs filmfestival, 2010 | | "Helgoland" har vundet 1. pris som bedste dokumentar i
Australien, 1. pris som bedste kortfilm i USA og 1. pris som bedste eksperimentalfilm i Spanien | | prisen "Un Certain Regard", Cannes Filmfestivalen, 1999 | | arbejdslegater, et 3-årigt arbejdslegat fra Statens Kunstfond, 1994 | | Konstnärsnämnden i Stockholm, 1994 | | Statens Museum for Kunst, København, 1990 | | Bildkonstnärsnämnden i Stockholm, 1989-90 | | Konstakademin i Stockholm, 1989-90 og 3 måneders arbejdslegat til Tyrone Guthrie Art Centre, Irland, 1989 |
|
| Produktion | Karin Westerlund har lavet flere film, bl.a. "Gud, Lukt oh Henne", Zentropa, 2009, en film om det usynlige | | har skrevet bogen "Det begyndte med Kairo", 1992-2009, forlaget Vandkunsten | | filmene "If I Give you my Humbleness, don't take away my Pride", 1998, "The last stranger", fra Egypten, Jordan, Sverige og Danmark om 'at være fremmed', 1996, og "Lisanak Hosanak Insonto Sanak", København/Cairo, 1992 | | radioproduktion, Danmarks Radio, 1992- | | scenografier og performances og en installation sammen med den tyske kunstner Raffael Rheinsberg i København, 1996 | | skrevet artikler i tidsskrifter og dagspressen i både Danmark og i Sverige | | separatudstillinger, bl.a. Galleri Periscope, Stockholm, 1991, Gallery Arcticus, London, 1990, "Zwei Skulpturen", Galleri Nemo, Tyskland, 1988, Ny Carlsberg Glyptoteket, København, 1987 | | gruppeudstillinger, bl.a. "Radar" i Finland, 1990, "Ytkraft" i Malmö Konsthall, Sverige, 1989, "Tendenser i Dansk Skulptur", Århus Kunstbygning, 1989, "Efterårsudstillingen", Charlottenborg, 1988, "Nye billeder i firserne", Kobberstiksamlingen, Statens Museum for Kunst, 1987, "Skulpturens Tid", Sophienholm, 1987, "Nybrott", Bergens Konsthall, Norge, 1987, "Skulptur", Liljevalchs Konsthall, Stockholm, 1986, "UNK", Ung Nordisk Kunst, Stockholm, 1985 og "Map, Globe and Clock", Gallery Public Images, New York City, 1985 | | repræsenteret ved bl.a. Statens Museum for Kunst Kiel Kunstmuseum, Tyskland, Køge Skitsesamling, Århus kommune, Statens filmcentral, Danmarks Radio, TV2 Danmark og ARTE, Frankrig | | arrangør af en arabisk filmfestival, København, 1991-92 | | deltaget i filmfestivaller, bl.a. i Stuttgart i Tyskland, 1998, Reykavik i Island, 1999, Cannes filmfestival i Frankrig, 1999, Karlsruhe i Tyskland, 1999, Toronto i Canada, 1995, Odense filmfestival, 1993, FESPACO, Ouagadougou filmfestival, Burkina Faso i Afrika, 1993, Göteborgs filmfestival i Göteborg, 1993, Nordisk filmfestival i New York City, 1993, Giovanni filmfestival i Torino, Italien, 1992, Nordisk Panorama i Waasa, Finland, 1992, Montbeliard i Frankrig, 1992, Berlin filmfestival, 1992 og Ismaelia filmfestival i Egypten, 1992 | | deltog i etableringen af et kunstnerhus i Cairo for svenske kunstnere, 1990 |
|
| | Sprog | Karin Westerlund har svensk som modersmål, taler flydende dansk, engelsk og tysk, og har kendskab til arabisk |
|
| | | |
 Printervenlig udgave
|
 |
|